Geen meerderheid voor of tegen verbreding snelwegen rond Utrecht

© Bas Teunissen
PROVINCIE UTRECHT - Inwoners van de provincie Utrecht zijn verdeeld over de vraag of de snelwegen A12, A27 en A28 rond de stad Utrecht moeten worden verbreed. Van alle inwoners van de provincie is 39% tegen, en 29% voor de aanpak van de snelwegen. Tegen de plannen van Rijkswaterstaat is met name in de stad Utrecht veel verzet, maar dit verzet wordt dus niet door een meerderheid in de provincie gesteund. Dit blijkt uit een enquête die RTV Utrecht hield in samenwerking met Motivaction.
Rijkswaterstaat wil de snelwegen rond Utrecht aanpakken. Het gaat over de A12, A27 en A28, en de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd. Onderdeel daarvan is het verbreden van de zogenoemde 'bak van Amelisweerd'. De aanpak is volgens Rijkswaterstaat nodig omdat deze wegen relatief onveilig zijn en er relatief vaak lange files staan. Tegenstanders zeggen dat extra asfalt ook voor extra verkeer zal zorgen. Bovendien vinden zij het kappen van een strook bomen in Amelisweerd zonde.

Geluidsschermen

Tegenstanders van de verbreding pleiten er voor om het geld van het project in beter en meer openbaar vervoer te steken. Zij vinden de kosten voor de verbreding te hoog. Rijkswaterstaat zegt dat voor dat geld er natuurcompensatie gaat plaatsvinden, er komen meer bomen terug dan er gekapt worden en de A27 wordt deels overkapt. Ook komen er geluidsschermen, zodat er rond de snelwegen minder geluidsoverlast is. Bovendien kan er dan een groot aantal woningen gebouwd worden in de buurt van de snelwegen.
Deze verbreding gaat ten kosten van de leefbaarheid van de omliggende wijken en van de recreatiemogelijkheden van de stadsbewoners.
Anonieme respondent
Wij vroegen de inwoners van de provincie wat zij van de plannen voor de snelwegen vinden. Opvallend dat er geen duidelijke winnaar is, als je kijkt naar alle inwoners van de provincie. Respondenten kregen de keuze of ze voor of tegen de plannen zijn, of dat ze daar geen mening over hebben. Eén op de drie respondenten (32%) heeft over dit onderwerp geen mening. 29 procent is voor het verbreden van de snelwegen en de resterende 39 procent is tegen.

Files vervuilen

Voorstanders zien vooral de voordelen. Zo schrijven respondenten: "Het is nodig, al die files zorgen voor meer vervuiling." "Verkeer moet vlot doorstromen." En: "Files kosten veel geld en zijn slecht voor het milieu."
Tegenstanders noemen vooral de bomen in Amelisweerd die gekapt zouden moeten worden, op de vraag waarom ze tegen zijn. "Er veel bomen gekapt zullen worden." "Het ten koste gaat van de schaarser wordende natuur én post-corona niet meer nodig is." en "Ik zelf ook met het openbaar vervoer reis, wat beter voor het milieu is."
Stilstaande files kosten de samenleving miljoenen en zijn nog veel slechter voor het milieu.
Anonieme respondent
Opvallend zijn de tegenstellingen tussen de inwoners van de stad Utrecht en de rest van de provincie. Buiten de stad houden de voor- en tegenstanders elkaar redelijk in evenwicht met 32% en 34%. Maar in de stad Utrecht is de helft van de respondenten tegen de verbreding (50%). De voorstanders zijn overduidelijk in de minderheid met 22%. Maar nog steeds heeft een groot aantal respondenten geen mening over de verbreding (28%).
Van alle respondenten geeft 60% aan regelmatig gebruik te maken van een personenauto. Van de voorstanders geeft 77% aan regelmatig in de auto te zitten. Van de tegenstanders zit altijd nog 48% regelmatig in een auto. Tegenstanders geven vaker aan dat ze lopen (70%) of op de fiets (72%) zitten. Maar ook de voorstanders van verbreding nemen regelmatig de benenwagen (58%) of de fiets (63%).

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.