RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

'Asfaltjungle Westplein' wordt definitief een volwaardige Utrechtse stadswijk

UTRECHT - Het Utrechtse Westplein wordt de komende jaren verbouwd tot een volwaardige wijk, met woningen, met meer groen en met extra hotelkamers. Dat besluit heeft de Utrechtse gemeenteraad vandaag genomen. Daarmee komt er een eind aan twintig jaar plannenmaken voor het gebied.

Utrecht is al jaren bezig om de binnenstad autoluw te maken. Het college zet in op meer gebruik van fiets en OV, en het terugdringen van het autoverkeer in de stad. Doordat er minder auto's naar de binnenstad komen is er ook minder ruimte nodig voor verkeer. Het Westplein was decennia lang een belangrijk verkeersknooppunt in de stad. Maar die functie is door de ontwikkelingen verloren gegaan. En dus is er ruimte om het gebied te ontwikkelen tot een stadswijk. Dat plan werd vandaag door een ruime meerderheid in de gemeenteraad aangenomen.

Belangrijke stap
Wethouder Eelco Eerenberg (D66) noemt het een mooi plan dat goed is voor de stad. Volgens hem is er twintig jaar over gesproken. Eerenberg: "We zetten vandaag een belangrijke stap met elkaar." In het gebied komen een aantal wooncomplexen, met in de plinten winkels en horeca. Bij de wooncomplexen ligt de nadruk op sociale woningbouw. De PvdA is met dat aspect blij, maar de partij stelt wel vast dat elders in het Stationsgebied het aandeel sociale woningbouw veel te klein is.

Onderdeel van de plannen is om de rivier de Leidse Rijn door te trekken tussen Tivoli-Vredenburg en De Munt. De Graad van Roggenweg wordt verder afgewaardeerd. Die weg wordt, net als de rest van het gebied, een 30 km/u-zone. Eerder was er discussie over een kruising voor het fietsverkeer. Als de kruising gelijkvloers wordt uitgevoerd, dan ontstaat er in de spits een fietsfile van 700 meter. Daarom kiest het college voor een ongelijkvloerse kruising die 2,5 miljoen euro extra kost. Een meerderheid van de raad steunt dat voorstel.

Extra wensen
Over het geld dat nodig is voor het hele plan is discussie. Het geheel kost de gemeente 60 miljoen euro, maar dekking voor dat bedrag is er nog niet. Dat stoort met name de VVD, die pleit om een deel van de plannen vooralsnog niet uit te voeren, zoals de aanpak van de Graad van Roggenweg. Volgens VVD-er Marijn de Pagter zal het niet blijven bij een bedrag van 60 miljoen euro. Volgens hem zullen de kosten en tekorten in de loop der jaren verder oplopen. De VVD-motie om de Graad van Roggenweg vooralsnog niet aan te pakken haalde het niet.

We zetten vandaag een belangrijke stap met elkaar."
Wethouder Eelco Eerenberg (D66)

De Raad heeft nog wel een aantal extra wensen. Zo zou het Jaarbeursplein helemaal autovrij gemaakt moeten worden. Dat stuit op bezwaren omdat het dan ook onmogelijk wordt om reizigers met de auto bij het station af te zetten, en ook taxi's verliezen dan hun nering bij Utrecht Centraal. Verder zouden er in het gebied veel meer ruimte moeten komen voor het parkeren van fietsen.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -