Snelle jongens en decibelkillers: boetes voor luidruchtige motoren op Lekdijk

Provincie Utrecht - Bij een grote handhavingsactie op de Lekdijk zijn vandaag tien motorrijders op de bon geslingerd. Hun motoren maakten te veel herrie. Volgens de verkeerswethouder van Vijfheerenlanden gaat het om een 'bewustwordingsactie'. Drie bestuurders mochten uiteindelijk niet meer verder rijden. Zij moesten hun motor met een aanhanger laten ophalen óf hun vrouw de originele uitlaat laten brengen.
Agenten controleren motoren tijdens een grote handhavingsactie op Lekdijk
Agenten controleren motoren tijdens een grote handhavingsactie op Lekdijk © RTV Utrecht
Agent Kevin
We willen die gasten die denken dat het hier een circuit is.

Brave motorrijders en snelle jongens

"Kijk, die willen we niet." Agent Kevin wijst in zijn briefing naar een paar logge motoren met tassen aan weerszijden, waarschijnlijk gevuld met een thermoskan koffie en wat krentenbollen voor onderweg. Je mag er zestig, maar de rechtop zittende berijders lijken liever van de omgeving te willen genieten. "We willen die gasten die denken dat het hier een circuit is."
Het is tien uur. We staan op een bedrijfsterrein onderaan de Lekdijk in Tull en 't Waal. Acht agenten gaan vandaag motorrijders controleren. Tim staat bovenaan om ze naar zijn collega's beneden te dirigeren; motoragent Kevin plukt de hardrijders van de dijk. "Het gaat om die snelle jongens, die de decibelkillers eruit halen", legt hij zijn team uit.
Het blijkt het woord van de dag: decibelkiller. Zo'n beetje elke uitlaat van een nieuwe motor is voorzien van een decibelkiller, die – zoals de naam al doet vermoeden – het volume dat de motor produceert wat naar beneden brengt. 'Snelle jongens' halen die er graag uit of plaatsen een alternatieve uitlaat. Het gevolg? Liefhebbers zullen het omschrijven als een sportief geluid.

'Lekker aan het toeren?'

De vroege vogels blijken een makkie. "Dit zijn hele brave motorrijders", fluistert een van de agenten de verslaggever alvast in. "Lekker aan het toeren?", vraagt ze. De ietwat gezette hond van de terreineigenaar waggelt tussen de mannen in motorpak. "Onze drugshond", wordt er meermaals gegrapt. Rijbewijzen geldig, lichten oké... De mannen mogen alweer gaan.
Agent Jacob meet het aantal decibellen die uit een uitlaat komen
Agent Jacob meet het aantal decibellen die uit een uitlaat komen © RTV Utrecht
De volgende is door Kevin van de dijk gehaald. "Moguh!", klinkt het. "Je weet wat de afkorting van Suzuki is?", vraagt een agent aan een motorrijder die met zijn metallic blauwe race-exemplaar al meer voldoet aan het profiel van 'snelle jongen'. "Stuur uzelf uw kist in!" De sfeer zit er al goed in. Althans, bij de agenten.
"Ik vrees ervoor", zegt de bestuurder op een geluidsniveau waarop de dienders het net niet kunnen horen. Hij heeft de motor gisteren gekocht, bewijzen ook de gegevens in het politiesysteem. Wilde de originele uitlaat mét decibelkiller er aanstaande woensdag onder gaan zetten. "Door de wind hoor je dat geluid zelf toch niet zo." Hij kon niet wachten om 'm uit te proberen. Ritje over de dijk.

Geluidsmeting ter plekke

Zijn motor moet naar Jacob, verantwoordelijk voor de geluidsmetingen. Op vijftig centimeter afstand van de uitlaat wordt een microfoon op een standaard neergezet. De bestuurder volgt het allemaal met bovenmatige interesse. "Wat zijn de vervolgstappen?", wil hij alvast weten. Je ziet de motorrijders vandaag regelmatig denken: vriendelijk lachen, dan komt het goed.
Maar de apparatuur liegt niet. Uit de printer rolt een bonnetje: gefaald, staat erop. Deze motor mag 90 decibel aan gebrom ten gehore brengen; de meter slaat uit op 93. Dat is niet goed, weet ook de bestuurder. Hem is niet onbekend dat een verschil van drie decibel gelijk staat aan een verdubbeling van het geluid. Eén stofzuiger telt voor 70, met twee kom je aan 73 decibel.
© RTV Utrecht
Motorrijder
Mag ik m'n vrouw bellen of ze de uitlaat wil brengen?
"Dat is balen", reageert hij. De boete bedraagt 300 euro. "Een flinke, maar ik vind het wel terecht, hoor." Bij de prent hoort echter de mededeling dat hij vooralsnog niet verder mag rijden. Ook niet als hij zo nog even terugrijdt om zijn originele uitlaat te tonen. "Mag ik m'n vrouw bellen of ze de uitlaat wil brengen?". Dat mag. En dan is het wachten.
Hij heeft nog geluk, blijkt later, als duidelijk wordt dat nog twee motoren een te hard geluid produceren. "Het zal te hard zijn", schat een van de bestuurders in als Jacob zijn motor in stilstand toeren laat maken en de pijp begint te ronken tot volume-bladblazer. "Het is geen origineel spul", geeft hij al toe. Hij krijgt gelijk: 5 dB boven het toegestane aantal.

Lolletje of blèrpijp

"Ik vind het mooi", vertelt hij met een gezicht alsof hij zijn verlies pakt. "Dit is mijn lolletje, maar ik snap ook dat mensen denken: moet dat nou?" Hij rijdt veel motor. De rode Honda komt net uit de winterstalling en is zijn 'sportieve machientje'. "Het wordt steeds minder gewaardeerd", zegt hij over het geluid van zijn tweewieler. "Je ziet ook wel hoe vol het is; we willen allemaal over de dijk."
"Je kunt zomers niet in de tuin zitten en een normaal gesprek voeren", zegt een man die over de Lekdijk wandelt en de actie vlakbij zijn huis bekijkt. Hij heeft duidelijk niks met motoren. "Die groepen zijn het ergst", luidt zijn ongevraagde commentaar tegen agent Tim. Het is een mooie route, dat snapt hij wel, maar: "Waarom moet er per se zo'n blèrpijp onder?" Hij wandelt gelaten verder.
Huib Zevenhuizen, verkeerswethouder Vijfheerenlanden
Als we gewoon wat meer rekening met elkaar houden, kunnen we allemaal van die mooie Lekdijk blijven genieten.
De bestuurder van de rode Honda kan zijn vraag wel beantwoorden. Zijn vriend die hem komt ophalen ook, trouwens. Samen lachen ze om een man die zijn motor start en – in vergelijking met de rode Honda – het geluid van niet meer dan een zucht veroorzaakt. "Dat is toch geen motor?!", roepen ze hardop.
© RTV Utrecht
Er zit een tweedeling in de motorrijders die over de Lekdijk rijden. Terwijl de één kickt op de vele bochten en er het liefst komt rond etenstijd ('dan is het rustig en kan je het gas wat meer opentrekken'), kiest de ander liever voor een type motor dat zich niet leent voor circuitachtige taferelen. Misschien is het de leeftijd, concludeert een man van de laatste soort.

Dikke prent

Hij mag na de controle zijn toertocht weer vervolgen, terwijl de bestuurder van de rode Honda niet meer verder mag rijden. Op zijn motor zit nu een zogenoemde WOK-melding, wat betekent dat die eerst opnieuw gekeurd moet worden. Verder kan hij een boete verwachten van een door het Openbaar Ministerie nader te bepalen bedrag.
"Dit is vooral een bewustwordingsactie om mensen erop te wijzen dat ze rekening met elkaar moeten houden", legt verkeerswethouder Huib Zevenhuizen (VVD) van Vijfheerenlanden uit aan de andere kant van de Lek in Lexmond, waar omwonenden ook regelmatig klagen over geluidsoverlast van motoren. "Hou je een beetje in en hou het leuk voor iedereen", is zijn boodschap.
In Lopik geldt in maart tot oktober een motorverbod op de Lekdijk, maar daar wil Zevenhuizen niet aan beginnen. "Dan verschuif je het probleem." Zevenhuizen legt uit: "In Vianen is de Lekdijk tijdelijk afgesloten, vanwege de dijkversterking. Nu komen de klachten opeens uit Hagestein, doordat iedereen omrijdt."
© RTV Utrecht
Het gaat om de balans tussen weggebruikers op de Lekdijk, denkt Zevenhuizen. "Omwonenden klagen over motoren, wandelaars over wielrenners en wielrenners over auto's. Als we gewoon wat meer rekening met elkaar houden, kunnen we allemaal van die mooie Lekdijk blijven genieten." Zelf rijdt hij trouwens ook motor, maar niet op de Lekdijk. "Met zestig kilometer per uur val je bijna om."

Sleutelen en doorrijden

Voor wie zich afvraagt hoe het is afgelopen met de motorrijder wiens geliefde moest komen opdraven om de originele uitlaat te komen brengen: die is door zijn vrouw uit de brand geholpen. Na een half uurtje sleutelen zat de oorspronkelijke pijp erop. "Kan ik woensdag wel meteen op pad", besluit hij, kijkend naar zijn nieuwe aanwinst. Mét decibelkiller.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.