Rijkswaterstaat weegt oude Lekbrug Vianen: '5000 ton, dat zijn 27 vliegtuigen'

VIANEN/VIANEN - 5000 ton schoon aan de haak. Dat weegt de oude Lekbrug bij Vianen. De beroemde Boogbrug tussen Vianen en Nieuwegein moest op de weegschaal omdat Rijkswaterstaat de brug later dit jaar gaat slopen. En voordat het bouwwerk kan worden weggehaald, moest eerst het gewicht bekend zijn.
De bijzondere klus om de brug te wegen, is de eerste zichtbare stap in het verwijderingsproces. En dat bleef zeker niet opgemerkt. Op social media gaan al dagen foto's rond met daarop kranen en mensen aan het werk. Voor de liefhebbers van de brug is duidelijk: het weghalen van de brug is nu echt gestart.
De oude Lekbrug is op vier punten op vijzels gezet en wordt een centimeter omhoog gedrukt om het gevaarte te kunnen wegen.
De oude Lekbrug is op vier punten op vijzels gezet en wordt een centimeter omhoog gedrukt om het gevaarte te kunnen wegen. © RTV Utrecht / Caroline Geijsman
Voordat de Boogbrug op de weegschaal kon, moest het gevaarte afgelopen week 'losgesneden' worden. Nu het gewicht bekend is, kan de aannemer verder met de andere voorbereidingen. Eind dit jaar moet de brug helemaal verdwijnen.
"Het is een speciale klus, het is niet iets wat we dagelijks doen", vertelt Marcel van Oosterom, projectleider Techniek van Rijkswaterstaat. De brug moet worden gewogen om de verdere plannen te kunnen maken voor het weghalen van de brug. Eerder is er een schatting gemaakt van het gewicht van de brug en de vraag is of die schatting klopt.
De brug is een centimter omhoog gedrukt.
De brug is een centimter omhoog gedrukt. © RTV Utrecht / Caroline Geijsman
Van Oosterom: "Het wegen is belangrijk om de plannen verder uit te werken. Bijvoorbeeld om de brug te verstevigen voor tijdens het verwijderen van de brug. En ook om de stabiliteit van het ponton te kunnen doorrekenen." Want het is de bedoeling dat de brug in zijn geheel op een ponton wordt weggevaren. Dan wordt hij op land gelegd en daar gedemonteerd. Waar die plek is, is nog niet bekendgemaakt.
Video: start voorbereidingen voor verwijdering van de boogbrug bij Vianen

Icoon

De oude Lekbrug, ook wel boogbrug, ligt al meer dan 80 jaar bij Vianen. In 1936 werd de brug geopend en werd tot 2003 gebruikt voor verkeer. De naastgelegen Jan Blankenbrug nam de functie over van de boogbrug en in 2004 werd deze afgesloten van verkeer.
Al in 1997 besloot Rijkswaterstaat, eigenaar van de brug, de boogbrug te willen slopen. Stichting Behoud Boogbrug strijdt al die jaren al voor het behoud van de brug. Maar met de start van deze werkzaamheden is het eind van de bestaan van de boogbrug echt in zicht. Meerdere partijen hebben interesse getoond om onderdelen van de brug ergens anders te hergebruiken. Ook is veel onderzoek gedaan naar hergebruik van onderdelen van de brug. "We zijn nog zoekende, maar het is een lastige verhaal. Onderdelen van de brug moeten maar net passen op een andere plek", vertelt Marcel van Oosterom.

27 Boeings 747

De boogbrug is vandaag drie keer omhoog gedrukt om de brug te kunnen wegen. Met het blote oog is het bijna niet te zien, want het gaat maar om één centimeter. Uit de wegingen blijkt dat de brug 4988 ton weegt. "Dat zijn 27 boeings 747, bedenk het maar wat voor een gewicht dat is."

Vleermuizen

Niet alles van de brug wordt weggehaald door Rijkswaterstaat. De twee punten, de hoofdpijlers, waar de brug op rust blijven staan. Daarmee blijven de unieke rivierkazematten behouden die in de pijlers zijn gebouwd en die een onderdeel vormen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Daarnaast dienen de pijlers direct als aanvaarbescherming voor de pijlers onder de Jan Blankenbrug. Uiteindelijk zal een stadsecoloog die hoofdpijlers inrichten voor bewoning door vleermuizen.
In het najaar is het de bedoeling dat de boogbrug wordt verwijderd. Eerder heeft Rijkswaterstaat laten weten dat binnen 24 uur te willen doen. Dit om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Van Oosterom: "We zitten langs de A2 met het wegverkeer, het verkeer kan afgeleid worden. En we zitten met de scheepvaart wat we moeten gaan stremmen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.