Beter fietsnetwerk en betaald parkeren in Overvecht geopperd om NRU te ontlasten

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - De gemeente Utrecht gaat onderzoeken of onder meer het invoeren van betaald parkeren in Overvecht de druk op de Noordelijk Randweg Utrecht (NRU) kan verlichten. Dat staat in een brief die wethouder Lot van Hooijdonk vandaag naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Ook moet er meer geïnvesteerd worden in fietsroutes en openbaar vervoer. Op alle wegen van Overvecht zou in de toekomst nog maar 30 km/u gereden mogen worden. De plannen moeten een alternatief zijn voor de opwaardering van de NRU, want daar is onvoldoende geld voor.
Over de opwaardering van de NRU tussen de A27 en de rotonde bij crematorium Daelwijck wordt al jaren gepraat, de drie rotondes in het traject zouden vervangen moeten worden door ongelijkvloerse kruisingen. De voorkeur van Utrecht was al die tijd dat er drie tunnels zouden komen. Maar al snel bleek dat daar het geld voor ontbrak. Dus werd er naar Den Haag gekeken voor extra budget, maar die is niet bereid om het budget aan te vullen voor drie tunnels. En dus werd er gekeken naar alternatieve opties, zoals twee tunnels en een viaduct, of slechts één tunnel en twee viaducten.

Minder auto's

Ook voor die laatste optie is er een tekort, schrijft de wethouder, al is het tekort kleiner dan eerst gedacht. "Voor deze variant daalt het tekort naar ? 47 miljoen (exclusief btw). Ook voor deze variant blijft het beschikbare budget ontoereikend, ondanks de daling van de geraamde kosten." En daarom gaat Van Hooijdonk over op 'spoor 2', ze gaat kijken of er alternatieven zijn waarbij de opwaardering van de NRU minder kostbaar is. Onderdeel van die studie is om ook de vraag te beïnvloeden, wat wil zeggen dat er minder auto's gaan rijden over dit traject.
Van Hooijdonk denkt daarbij aan het verbeteren van het fietsnetwerk op de corridor tussen De Bilt en Lage Weide. Verder moet dynamisch verkeersmanagement verlichting brengen, wat betekent dat verkeer onder andere door middel van stoplichten die langdurig op rood staan beïnvloed wordt een andere route te kiezen. Opvallend in de brief van de wethouder is verder dat ze wil ingrijpen in de wijk Overvecht. Daar zou 30 km/u ingevoerd moeten worden op alle wegen. En er zou betaald parkeren in heel Overvecht moeten worden ingevoerd. Daarnaast wil de wethouder onderzoek doen naar meer thuiswerken en afspraken met werkgevers over ruimere werktijden, zodat de spits ontlast wordt. Tenslotte denkt Van Hooijdonk aan 'andere prijsprikkels'.

Stadsboulevards

De NRU speelt in de verkeersplannen van dit college een belangrijke rol. De gemeente wil dat verkeer niet meer door de stad rijdt, maar er omheen. Zo worden belangrijke binnenstedelijke routes afgewaardeerd. De zogenoemde stadsboulevards worden versmald van vier rijbanen naar twee rijbanen. De gedachte is dat het verkeer dat dan niet meer over die route rijden kan, uitwijkt naar de ring om Utrecht. De NRU is een belangrijke schakel in die ring. Wat de gevolgen van 'spoor 2' zijn voor de verkeersdrukte op onder meer de stadsboulevards, is onduidelijk.
De VVD reageert negatief op de brief van de wethouder. Marijn de Pagter: "Wij vinden het teleurstellend dat niet ingezet wordt op meerdere onderdoorgangen." De partij zou liever zien dat de plannen voor stadsboulevards in de ijskast worden gezet. "Dan kan het geld dat bestemd is voor de Westelijke stadsboulevard ingezet worden voor de NRU."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.