Selfies op het spoor: ProRail ziet het nog te vaak (bijna) mis gaan

Een auto probeerde zaterdag in Baarn gesloten spoorbomen te omzeilen. Een voetganger waarschuwt voor een naderende trein.
Een auto probeerde zaterdag in Baarn gesloten spoorbomen te omzeilen. Een voetganger waarschuwt voor een naderende trein. © Caspar Huurdeman
UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail in Utrecht begint een nieuwe campagne tegen onvoorzichtigheid van mensen in de buurt van het spoor. Volgens de organisatie zijn er te veel ongelukken en bijna-aanrijdingen. Zo ziet ProRail op de eigen camerabeelden, maar ook via selfies en filmpjes op sociale media, dat jongeren levensgevaarlijke toeren uithalen.
Zaterdag ging het nog mis in Baarn. Daar werd door een storing het verkeer bij twee overwegen in het dorp platgelegd. Wandelaars, fietsers en zelfs automobilisten slalomden na verloop van tijd op eigen initiatief tussen de gesloten spoorbomen door. ProRail was daar allerminst over te spreken.
De spoorbeheerder wil er in de campagne opnieuw op wijzen dat vooral rond overwegen vaak gevaarlijke sintuaties ontstaan. Mensen steken nog even snel over terwijl de spoorbomen al dalen, of negeren het rode knipperlicht. ProRail krijgt jaarlijks gemiddeld 160 meldingen van bijna-aanrijdingen, vaak door gedrag van jongeren. Het bedrijf concludeert dan overstekers, vaak met een mobieltje in de hand, tegenwoordig minder opletten, maar ook dat jongeren grenzen opzoeken door filmpjes bij het spoor te maken.
Zo'n dertig keer per jaar eisen de incidenten daadwerkelijk slachtoffers. Afgelopen jaar waren er daarnaast 2.530 meldingen van mensen die zich langs het spoor ophielden. Dat waren er tientallen meer dan in 2019, ondanks de coronacrisis die Nederlanders vaker binnenhield en er ook voor zorgde dat er tijdelijk minder treinen reden. Het aantal ongelukken op perrons neemt ook toe, en het aantal mensen dat van het perron valt is sinds 2018 zelfs verdubbeld.
Omdat het steeds drukker wordt op het spoor, verwacht ProRail dat ook het risico van gevaarlijk gedrag op en rond de treinrails toeneemt. Het bedrijf wijst erop dat treinbotsingen grote gevolgen heeft voor nabestaanden, omstanders, treinpersoneel en incidentenbestrijders. Bovendien zorgen incidenten die wel goed aflopen nog altijd voor vertraging op het spoor.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.