Omwonenden Uithoflijn Utrecht eisen meer actie tegen tramherrie

UTRECHT/UTRECHT - Er moet snel wat gedaan worden aan de geluidsoverlast van de Uithoflijn in Utrecht. Dat vinden omwonenden. De afgelopen tijd hadden ze onder meer te maken met een piepend geluid als de tram door een bocht gaat en een bonkend geluid door 'vierkante wielen'. Inmiddels heeft de provincie al verschillende maatregelen genomen maar de omwonenden zijn nog niet tevreden. Ze willen harde toezeggingen van de provincie dat de geluidsoverlast structureel verminderd wordt.
De Utrechtse Donald Ikkersheim en buurtbewoner en oud-politicus Broos Schnetz hebben zich verbaasd over de klachten die in IJsselstein sinds een paar weken de kop opsteken, sinds daar dezelfde trams rijden als op de Uithoflijn. De klachten over gepiep en gebonk komen namelijk overeen met de ervaringen die omwonenden van de Uithoflijn al langer hebben. Ze zijn in contact met de provincie maar voelen zich niet altijd serieus genomen.
Omwoners Uithoflijn Utrecht eisen meer actie tegen tramherrie
Op 18 hoog woont Donald Ikkersheim in de flat aan de Herculeslaan in Utrecht. De tram, beneden voor de deur, is bij hem op het balkon ook te horen. "Het probleem is dat geluid opstijgt en tegen steen nog harder weerkaatst." Meerdere bewoners van de flat en verderop bewoners van de Cicerolaan hebben last van bonkend geluid van 'vierkante wielen' en een piepend geluid in de bochten. Dat laatste probleem is inmiddels opgelost door een smeersysteem aan de rails.
Ook de provincie ontkent niet dat op sommige stukken op het traject van de Uithoflijn en tramlijn 61 in IJsselstein extra veel geluid wordt veroorzaakt door de tram. En zegt er alles aan te doen om de problemen te verhelpen. Toch vinden de bewoners dat er te weinig gebeurt.

'Professioneel vriendelijk, maar niet pro-actief'

Ikkersheim heeft al meer dan twee jaar contact met de provincie, soms bijna dagelijks. "We ervaren geen proactieve houding van de provincie. Dat er technische problemen zijn, dat kan gebeuren. Maar het is nog veel slechter dat ze niet meedenken maar tegen de burgers indraaien."
Dat gevoel heeft ook de Utrechtse oud-politicus Broos Schnetz. Hij woont in de Cicerolaan en daar zijn sinds een paar maanden klachten over 'vierkante wielen'. Schnetz: "Ik verbaas me erover. Ik ging ooit in de politiek om de afstand tussen politiek en de burgers te verkleinen. Ik had wel het idee dat we daar stappen in hadden gemaakt, maar daar merk je nu niks meer van. Je merkt dat je als burgers heel vaak aan het lijntje gehouden wordt. Dat ze je niet serieus nemen, en dat ze dingen beloven die ze niet waarmaken."
De nieuwe trams maken volgens omwonenden veel lawaai
De nieuwe trams maken volgens omwonenden veel lawaai © RTV Utrecht / Jordi de Jong
Ikkersheim: "Men is professioneel vriendelijk, maar eigenlijk interesseert het hen te weinig. Pas bij heel veel klachten komt er iemand in actie. Proactief het belang van de burger meenemen en problemen voorkomen, daar snappen ze niks van", vertelt hij.

Smeerinstallatie

De relatief nieuwe problemen die in IJsselstein worden ervaren met de tram, omdat deze nog maar een paar weken rijdt op die plek, zijn volgens Ikkersheim dan ook helemaal niet nieuw. Het booggeluid, het hard piepen van de tram in bochten, was immers een probleem wat ook in Utrecht naar voren kwam. Ikkersheim: "De problemen in IJsselstein, die hadden voorkomen kunnen worden. Want ze weten dat er problemen zijn met de tram. En de smeerinstallatie die wij nu voor de deur hebben, waarom hebben ze die daar niet gelijk neergezet?"
Ron van Dopperen, woordvoerder van de provincie Utrecht, bevestigt dat deze smeerinstallatie een mogelijke oplossing is voor het booggeluid in IJsselstein. Maar de provincie zet die installatie daar nu nog niet neer. Van Dopperen: "We proberen eerst de smeerinstallatie vanuit de tramtoestellen te optimaliseren. In de tussentijd smeren we nu regelmatig handmatig smeer op het spoor in IJsselstein."

Onderzoek

Ondertussen loopt er in IJsselstein ook een onderzoek naar de oorzaak van het geluid: "Komt het door de nieuwe trams? En kunnen we het smeersysteem dat ín de tram zit perfectioneren? Dat zijn we nu aan het uitzoeken." Ook zegt hij dat de klacht over het 'bonken' van de tram, wat in Utrecht werd ervaren, pas aan het licht kwam toen de testritten in IJsselstein al afgerond waren.
Daarom is bij de testritten die in IJsselstein niet 'gelet op geluid'. Van Dopperen: "We hebben gekeken naar: rijdt de tram technisch goed? Is het veilig? En, 'kunnen we hem op de klok laten rijden?" We zijn er pas later achter gekomen, toen de tram ging rijden, dat er toch wel veel geluid was in IJsselstein. En toen we dat wisten, zijn we direct in actie gekomen."

'Jankend over de rails'

Bewoners voelen die 'actie' van de provincie niet echt. Ed Pol, bewoner uit IJsselstein die ook last heeft van de tram: "We willen actie met respect voor de omgeving. Er zijn maatregelen die direct toegepast kunnen worden, maar dat gebeurt niet." Meneer Pol doelt op de snelheid van de trams, die volgens hem omlaag zou kunnen. Ook het rijden van de trams in de late uren en vroeg in de ochtend is volgens veel bewoners, zeker in coronatijd, onnodig. Pol: "Afgelopen nacht reed de laatste tram om 01.10 uur jankend over de rails." Het handmatig smeren, kan ook een oplossing zijn. "Maar dan willen we zien dat er actief gesmeerd wordt op het traject", aldus Pol.
Van Dopperen: "Dat blijft een dilemma. We willen de reizigers bedienen maar we moeten ook rekening houden met de mensen in de buurt. Gezien de versoepelingen van de coronamaatregelen die eraan komen, kunnen we niet zomaar van de dienstregeling afstappen."

Bonken

Afgelopen maanden heeft de provincie onderhoud gepleegd aan de trams waardoor het geluid van de bonkende wielen in zowel Utrecht als IJsselstein is afgenomen. Toch vindt Broos Schnetz de overlast van de tram nog te groot: "Ondanks dat het minder is geworden hebben we er nog steeds met een regelmaat last van. En onze grootste zorg ligt in het najaar en de winter van dit jaar en komende jaren. Hier moet een structurele oplossing voor gevonden worden." Herfst en winterweer zorgen namelijk voor het sneller ontstaan van 'vierkante wielen' omdat de wielen dan sneller slijten.
Ook willen de Utrechters een structurele oplossing voor de periodes waarin het vriest. Want ook die weersomstandigheden zorgen voor uitdagingen bij een tram. Afgelopen maanden heeft het een periode gevroren in de nacht, Ikkersheim: "Toen reden de trams ook 's nachts en in het weekend omdat ze bang waren dat de bovenleiding zou bevriezen. Dat geeft dan ook 's nachts overlast en daar zijn we niet over geïnformeerd. Daarnaast vind ik het raar dat er dan geen kortere trams worden ingezet, als er toch niemand in zit. Dat scheelt toch een deel van het geluid."
Hier moet echt een structurele oplossing voor gevonden worden.
Broos Schnetz
De provincie benadrukt dat ze wel degelijk druk bezig is met het verminderen van de geluidsoverlast. Een externe partij heeft in IJsselstein inmiddels de opdracht gekregen om de geluidsbelasting in de omgeving te onderzoeken. De resultaten van die metingen heeft de provincie naar eigen zeggen nog niet.
De geluidsmetingen langs de Uithoflijn in Utrecht zijn echter al lang geleden gedaan. Broos Schnetz wil daar inmiddels wel meer over weten. Komende donderdag heeft hij samen met Donald Ikkersheim en een aantal medebewoners een gesprek met gedeputeerde Arne Schaddelee op het provinciehuis. Schnetz: "Wij hebben ook zelf wat geluidsmetingen gedaan en het overschrijdt zeker het aantal decibellen van wat is toegestaan als je in de buurt van verkeer woont." Hij is er dan ook op gebrand om keiharde afspraken te maken met de provincie over de toekomst. Schnetz: "We gaan niet zomaar naar het provinciehuis, dit willen we niet nog meer winters meemaken. We willen inzicht krijgen in de originele geluidsgegevens. Zoals die gemeten zijn voor tijdens en na de aanleg. En we willen goede afspraken maken over het niet overschrijden van die geluidsnormen."
Ikkersheim kijkt uit naar het gesprek met Schaddelee, al is hij nog voorzichtig over de uitkomst: "De ervaring leert dat gesprekken altijd zin hebben, maar dat het effect maar mondjesmaat is."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.