RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Amersfoort wil stinkende vrachtwagens uit stad verbannen, maar winkeliers vrezen omzetdaling


AMERSFOORT - Of je nou kleding, een nieuwe televisie of fitnessapparatuur bestelt: de gemeente Amersfoort wil het liefst dat alle pakketjes uitstootvrij bezorgd worden. Dat moet in 2025 voor de hele binnenstad het geval zijn, maar de gemeente wil dat ook voor het Leusder- en Soesterkwartier. "Wij zijn bang dat hierdoor nog meer mensen de Leusderweg gaan mijden", denkt Pieter Renkema, kaasboer aan de Leusderweg.

Amersfoort heeft sinds januari een autoluw stadscentrum waar PostNL en Stadslogistiek zonder CO2-uitstoot pakketjes bezorgen. Geen stinkende vrachtwagens, maar elektrische busjes en bakfietsen rijden door de binnenstad om bestelde producten af te geven. Het is onderdeel van de landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES): in dertig van de veertig grootste gemeenten in ons land moet in 2025 een uitstootvrije zone ingevoerd worden.

Winkeliers niet enthousiast over plannen uitstootvrije bevoorrading Amersfoort


Leusder- en Noordewierweg
"Het gaat erom dat we zero-emissie aanleveren en zo het milieu ontlasten", aldus Mark Pot die de Stadslogistiek-hub in Amersfoort runt. Na drie jaar voorbereiding bedient hij sinds november inmiddels 26 ondernemers vanuit de hub. "Dat doen we gebundeld zodat er veel minder vervoersbewegingen zijn en je veel minder overlast voor omwonenden hebt. Concreet voorbeeld: als een kantoor in Amersfoort bij tien verschillende leveranciers wat heeft besteld, kunnen er op tien momenten tien auto's voor de deur komen, maar nu krijgt-ie één auto met een gebundelde levering."

Om de plannen verder uit te rollen, liet de gemeente onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid van uitstootvrije bezorging op de Leusder- en Noordewierweg als verkeersaders van het Leusder- en Soesterkwartier. De straten kennen veel winkels die bevoorraad moeten worden, en speciale laad- en losplekken en ruimere venstertijden zouden duurzame distributie mogelijk moeten maken en minder overlast moeten veroorzaken, is de gedachte.

Schaarse parkeerplekken
Maar winkeliers denken dat de plannen ze vooral minder klanten en dus minder geld gaat opleveren. "Wij voelen ons niet gehoord", stelt kaasboer Renkema. Hij is bang dat speciale laad- en losplekken voor uitstootvrij vervoer de al schaarse parkeerplekken nog verder doen verdwijnen. "Met een eerdere herinrichting van de Leusderweg zijn er al parkeerplekken verloren gegaan. Met dit soort plannen wordt het de ondernemer steeds moeilijker gemaakt."

Daarnaast zien ondernemers weinig heil in gebundelde leveringen vanuit een stadshub door het diverse winkelaanbod op de Leusderweg. "De bloemist krijgt dagelijks verse bloemen van de veiling, de slager dagelijks vers vlees van het slachthuis met koeltransport en de witgoedzaak dagelijks nieuw witgoed via een palletzending. Dit soort transporten kan je niet combineren of met een bakfiets regelen", stelt Leusderweg-buurman Peter Scheffer van The Photo Company.

'Leusder- en Noordewierweg belangrijk in verkeersnetwerk'
Voorzitter van de ondernemersvereniging Noordewierweg Guy Franssen sprak gisteren nog met de gemeente over het onderzoek, maar is ook nog niet overtuigd. Hij ziet liever dat de dubbelparkeerders en snelheidsovertreders eerst worden aangepakt. "Het klinkt mooi, laat ik dat vooropstellen", zegt hij. "Maar misschien eerst zorgen dat de wijk veilig is en ondertussen kunnen we nadenken over hoe we dan, over drie jaar ofzo, een aantal pilots kunnen starten of hoe we dan duurzaam onze winkels kunnen bevoorraden."

Met dit soort plannen wordt het de ondernemer steeds moeilijker gemaakt"
kaasboer Pieter Renkema

De gesprekken met winkeliers, leveranciers en vervoerders vormen dan ook de basis van het rapport. "Doordat beide straten zo'n belangrijke positie innemen in het verkeersnetwerk is het nu niet eenvoudig ze tot de uitstootvrije zone te laten behoren of anderszins inrijdbeperkingen in te voeren", concluderen de onderzoekers. "Al met al is het niet logisch deze afzonderlijke straten aan te wijzen als uitstootvrije zone."

'Minder verkeersbewegingen door Stadslogistiek'
Ook Pot is betrokken geweest bij de gesprekken over de Leusder- en Noorderwierweg en snapt de ondernemers wel. "Het overkoepelende doel is dat we de drukke delen van de stad uitstootvrij en gebundeld willen aanleveren", stelt Mark Pot. "En gebundeld wil zeggen dat er veel minder verkeersbewegingen zijn. Dus wat mij betreft kan Stadslogistiek bijdragen aan een oplossing van dat probleem. Maar alles valt en staat met volume", waarmee Pot hoopt dat er snel meer ondernemers aanhaken.

De uitkomsten van het onderzoek worden meegenomen in de visie Stadslogistiek van de gemeente, waar de gemeenteraad over een paar weken over geďnformeerd wordt. Ook gaat de gemeente de komende tijd verder in gesprek met de winkeliers om te onderzoeken welke duurzame pilots draagvlak zouden kunnen krijgen.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -