RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Utrecht Marketing wil staatssecretaris voor Toerisme: 'Nationaal herstelplan nodig vanwege stille ramp'

1/2
UTRECHT - Om de zwaar getroffen toerisme- en recreatiebranche overeind te houden is een nationaal herstelplan nodig met honderden miljoenen euro's. Daarnaast moet er een staatssecretaris van Toerisme komen. Dat hebben vijftien grote toerisme- en marketingorganisaties laten weten aan informateur Herman Tjeenk Willink.

Ook Utrecht Marketing doet mee aan de lobby voor zowel het zakelijke toerisme als het vrije tijdstoerisme. Directeur Cor Jansen: "Als we in Utrecht bijvoorbeeld kijken naar de hotelbezetting dan wordt dat voor 80 procent bepaald door zakelijke toerisme. Dat is teruggevallen naar 0 en dat herstelt zich niet zomaar. Voor een stad als Utrecht is dat dramatisch. Het Spoorwegmuseum krijgt bijvoorbeeld geen subsidie van het Rijk en heeft nul bezoekers. Daar hebben ze al afscheid moeten nemen van mensen. De Domkerk mag je gratis naar binnen en is afhankelijk van giften."

Interview met Cor Jansen, directeur Utrecht Marketing


Nijntje Museum en winkelleegstand
Er dreigt een verschraling van het aanbod, zegt Jansen. "Utrecht heeft relatief veel dagbezoeken. Als het allemaal weer kan, zul je zien dat mensen naar het buitenland gaan en niet massaal naar het museum. Het Nijntje Museum kan bijvoorbeeld niet alleen leven van bezoekers uit Utrecht. En we zien enorme winkelleegstand, onder meer op de Steenweg. De wethouder noemde dat al de stille ramp. Mensen shoppen massaal online en dat zal wellicht zo blijven."

Jansen is voorstander van een staatssecretaris van Toerisme. "Normaal wordt met toerisme in Nederland ongeveer net zoveel geld verdiend als in de bouwsector of de landbouwsector. Daar is die hele oproep ook op gericht. Het ministerie van Economische Zaken heeft slechts twee formatieplaatsen gereserveerd voor toerisme. Terwijl de landbouw een eigen ministerie heeft."

Compleet herstelplan
Volgens de directeur van Utrecht Marketing is er veel geld nodig. "Met 50 of 100 miljoen alleen kom je er niet. Er moet gefocust beleid komen en er is meer samenhang nodig. Utrecht is bijvoorbeeld een stad met een religieus erfgoed. Er moet een toeristisch profiel komen en dus een staatssecretaris. Nadenken over wat je doet met leegstand, bijvoorbeeld Utrechtse kunstenaars erin zetten. Er moet een compleet plan komen."

Jansen gaat de komende tijd veel lobbyen om toerisme en recreatie onderdeel van het regeerakkoord te maken. Er zijn Kamerleden van verschillende partijen bij betrokken.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -