RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Forse investeringen in voertuigen op waterstof: 'Het brengt risico's met zich mee'

NIEUWEGEIN - Meer dan 70 Utrechtse bedrijven, instellingen en overheden gaan de komende jaren investeren in voertuigen op waterstof. In 2025 moeten de plannen van alles hebben opgeleverd, waaronder 300 vrachtwagens en een aantal bussen die op waterstof rijden.

De afgelopen week ondertekenden verschillende partijen een overeenkomst die het gebruik van waterstof binnen de transportsector van de provincie moet stimuleren. De ondertekenaars beloven om meer in waterstof te investeren en meer samen te werken. De provincie Utrecht, samen met EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en KWR Water Research Institute zijn initiatiefnemer van het convenant.
Waterstof is een gas en net als elektriciteit een energiedrager. De energie ontstaat door water met elektriciteit te splitsen in waterstof en zuurstof. Er komt geen CO2 vrij als waterstof door elektrolyse met groene stroom wordt gemaakt. Het is makkelijker en goedkoper op te slaan en te transporteren dan elektriciteit en batterijen, benadrukt Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft. "Het voordeel van waterstof ten opzichte van een batterij is dat je veel meer energie mee kunt nemen en je snel kunt tanken", zegt Van Wijk. Met waterstof kun je - op een veilige manier - grotere afstanden afleggen.
Er zijn forse investeringen nodig om de sector, net als bij elektrische voertuigen, een boost te geven. De provincie en sommige ondernemers hopen daarom op financiŽle steun van het Rijk en de EU.

Kip-ei probleem
Investeren in waterstof is niet alleen duur, maar ook een risicovolle onderneming. Volgens ondernemers zien banken er bijna geen heil in. Het is een klassiek kip-ei probleem, benadrukken veel partijen die het convenant ondertekenen. Waterstofvoertuigen worden in de provincie nog nauwelijks verkocht, omdat het nog ontbreekt aan plekken om te tanken. En daarom is investeren in een waterstoftankstation erg risicovol, want er zijn nog te weinig klanten.

Robert Scholman van Aannemersbedrijf Jos Scholman hoopt dat alle betrokken partijen in actie komen. "Wij hebben onze intenties al waargemaakt", zegt hij. Onder de naam Hysolar werkt hij in Nieuwegein aan een waterstoftankstation. Het zou de eerste zijn in de provincie, en daar is hij trots op. "Dankzij ons tankstation wordt de overstap naar waterstofvoertuigen behapbaar en aantrekkelijker", zegt Scholman. "Wij lossen het kip-ei probleem op."

Zwaar transport
Zo'n convenant is leuk, maar zet het zoden aan de dijk? Het blijft tenslotte een intentieverklaring zonder contractuele afspraken. Toch is Ron Bol, expert groene waterstof bij Hysolar, positief. "De partijen die het convenant tekenen, willen het liefst hun beloftes waarmaken." Daarnaast halen bedrijven met een groene bedrijfsvoering de komende jaren makkelijker aanbestedingen binnen, benadrukt hij. Eigenbelang speelt dus ook een rol.

Maar ondernemers zijn niet de enige die kunnen profiteren van de plannen. Het Amsterdam-Rijnkanaal is ťťn van de drukst bevaren kanalen ter wereld, er komen veel vervuilende schepen langs. Als die op waterstof zouden varen, zijn ze schoner en stiller. Net als de vrachtwagens die de binnensteden bevoorraden. En daar heeft iedereen in de provincie wat aan.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -