Boodschappen in 10 minuten thuisbezorgd? 'Strijd om de voordeur is begonnen'

UTRECHT - Je boodschappen binnen tien minuten na je bestelling afgeleverd krijgen bij je voordeur: dat klinkt ongeloofwaardig. Maar binnen één maand tijd begonnen in Utrecht twee bedrijven die deze claim beloven waar te maken: de Duitse start-ups Flink en Gorillas. Hun bezorgers fietsen af en aan en daarmee lijkt het concept snel aan te slaan in de binnenstad. Wat doen deze bedrijven, hoe doen ze dat en gaan wij straks nog wel naar de supermarkt?
"Het concept is simpel", zegt Benjamin Zagel van Flink Nederland. "Je opent onze app, kiest de producten die je wilt en vervolgens klik je op bestellen." Daarna gaan ze in het magazijn snel aan de slag met het bij elkaar zoeken van de te bezorgen producten, vertelt hij. Een 'rider', oftewel een bezorger, stopt de bestelling in zijn of haar tas en fietst daarmee op een elektrische fiets naar het bezorgadres. En dat allemaal binnen tien minuten.
In Utrecht zijn sinds kort twee bedrijven die beloven hun boodschappen binnen 10 minuten bij jou thuis te bezorgen. Hoe dan?
Ook bij Gorillas ligt de tien minuten-bezorgregel ten grondslag aan het concept. Zij openden een paar weken eerder dan Flink in Utrecht, maar pakken het op een vergelijkbare manier aan. Zo hebben beide bedrijven bijvoorbeeld een beperkte bezorgradius van zo'n 2,5 kilometer. Ook willen ze allebei niet te veel weggeven over hoe ze hun 'order-picking'-proces hebben ingericht.
"Dit is de strijd om de voordeur", vertelt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing op Nyenrode Business Universiteit. "Het is heel moeilijk om het van deur-tot-deur bezorgen efficiënt te maken. Deze partijen richten zich daarop en kunnen dat ook. Als ze straks maar genoeg adressen hebben om het af te leveren."

Gaan we straks nog wel naar de supermarkt?

Het concept van een boodschappenbezorgservice is niet nieuw in Nederland. Denk aan Picnic of HelloFresh. En ook verschillende traditionele supermarkten leveren aan huis. Allemaal doen ze mee aan die 'strijd om de voordeur'.
Toch denken beide start-ups een gat in de markt te zien. "Als je ziet hoeveel orders wij per dag door de verschillende steden fietsen, dan denk ik dat Nederlanders hier wel op zitten te wachten", zegt Luc van Emmerik, manager Benelux bij Gorillas.
Koelemeijer is het daarmee eens. "Het is de combinatie van hoge snelheid met lage prijzen die ervoor gaat zorgen dat we hier veel gebruik van gaan maken." Vooral de snelheid speelt daarin een rol. "Binnen tien minuten leveren: er is nu nog niemand die dat biedt." Terwijl mensen daar volgens Koelemeijer wél behoefte aan hebben.
Het Gorillas-magazijn aan de Westerdijk.
Het Gorillas-magazijn aan de Westerdijk. © RTV Utrecht
"Sommige platformen bieden 'same day delivery'", maar dat is volgens Koelemeijer niet te vergelijken met de beloofde tien minuten. "We raken eraan gewend dat we overal en altijd kunnen kopen en bezorgd krijgen."
Overigens betekent dat volgens haar niet dat we nooit meer gaan winkelen. "Voor de grote boodschappen zullen we nog steeds naar de supermarkt gaan of die laten komen. Maar voor veel kleinere aankopen gaan we dit soort bezorgservices gebruiken."

'De strijd om de voordeur'

De prijzen van de producten die in apps worden aangeboden, zijn vaak gelijkwaardig aan de prijzen in de fysieke supermarkten. En ook de bezorgkosten (1,80 euro) zijn relatief laag. Koelemeijer benadrukt dat er nu nog weinig aan wordt verdiend. "Maar deze bedrijven hebben aandeelhouders die écht geloven in dit concept. Zij zien dat die markt ontzettend snel groeit en daar heel veel geld in investeren om ervoor te zorgen dat de bedrijven het kunnen bijbenen en uiteindelijk een winnaar worden in de markt."
Het magazijn van Flink aan de Nobelstraat.
Het magazijn van Flink aan de Nobelstraat. © RTV Utrecht
Dat Gorillas en Flink beginnen met levensmiddelen, vindt Koelemeijer logisch. "Dat zijn producten die mensen vaak nodig hebben. En als jij eenmaal die partij bent voor mensen, dan kun je natuurlijk van alles gaan combineren en verkopen." Daarin ligt het omslagpunt voor 'de strijd om de voordeur', legt Koelemeijer uit. "Er komt dan een moment dat je efficiënter kunt omgaan met je bezorging en wél geld verdient".

Beperkt assortiment

Zowel Gorillas als Flink geloven sterk in hun eigen concept. Dat ze een beperkter assortiment bieden dan traditionele supermarkten, maakt volgens hen weinig uit. Via algoritmes kunnen ze goed in de gaten houden welke producten hun klanten graag bestellen.
Daarnaast leggen beide bedrijven ook de nadruk op de samenwerkingen met lokale ondernemers. Zo werkt Flink al met bakkerij Loaf en Gorillas met bakkerij van Eekeren. Op die manier willen de online supermarkten zich ook onderscheiden van de Plus om de hoek.
Als we de juiste locaties vinden, kunnen we snel uitbreiden.
Benjamin Zagel, Flink
Als het aan Van Emmerik ligt, is dit nog maar het begin. "Jazeker. We hebben ambities om eigenlijk heel Nederland te veroveren. We geloven erin dat we deze tienminutenclaim overal kunnen waarmaken." Mogelijk ontketent zich daar nog een interessante concurrentiestrijd met Flink en eventuele andere nieuwkomers.
Want ook Zagel van Flink laat weten dat ze van plan zijn om uitbreiden, zowel in Utrecht stad als in de rest van het land. "We horen van veel mensen buiten ons bezorggebied dat ze ook hopen dat we bij hun gaan leveren. Dat proberen we nu. Als we de juiste locaties vinden, dan zal dat snel gebeuren."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.