Vaccinatiegraad moet omhoog en daarom zet de gemeente Utrecht lokale rolmodellen in

© RTV Utrecht/Peter Huting
UTRECHT - Utrecht start vandaag met een campagne om mensen enthousiast te maken voor coronavaccins. Onder de naam 'Ik stroop mijn mouw op' zijn allerlei bekende Utrechters op verschillende plekken in de stad te zien. Met de campagne wil de gemeente Utrechters bewust maken van het belang van vaccineren. De campagne is een afgeleide van de landelijke campagne van het ministerie van Volksgezondheid die begin dit jaar aangekondigd werd.

Vaccinatiebereidheid

In de regio Utrecht zijn ondertussen meer dan 270.000 prikken gezet, meldt de gemeente Utrecht. Er is capaciteit genoeg om veel meer te vaccineren, maar er zijn simpelweg nog niet voldoende vaccins in Nederland om dit te doen. Maar wanneer die vaccins er wel zouden zijn, moeten mensen het vaccin dan ook wel willen.
"En daarom is deze campagne erg belangrijk," vertelt de Utrechtse wethouder van volksgezondheid Eelco Eerenberg. Er komen geluiden uit de wijken Kanaleneiland, Zuilen en Overvecht, dat grote aantallen mensen zich niet laten vaccineren.
"Het gaat op dit moment goed met vaccineren in onze regio. Maar er zijn ook mensen die zich niet willen laten prikken. Er is op het internet heel te vinden over vaccineren. En heel veel klopt ook niet. Want de vaccins zijn gewoon veilig. En we zien ook dat het werkt. In verzorgingstehuizen waar al heel veel mensen gevaccineerd zijn, is corona echt aan het verdwijnen. En datzelfde zie je in Groot Brittannië ook gebeuren."

Jongeren bereiken

"Ik twijfelde en ik wist ook niet precies hoe het nou zat," vertelt Nawwal Ghabri bij de onthulling van een enorme reclamezuil waar ze zelf op is te zien met opgestroopte mouw. "Wat zit er in dat vaccin en wat zijn de bijwerkingen? Ik was zelf dus iemand die nog even wilde wachten met het vaccin. Maar nu ik er meer over weet, laat ik me vaccineren."
Nawwal 'Kruloh' Ghabri stroopt haar mouw op. Video: Gemeente Utrecht
Nawwal is onder het grote publiek beter bekend als rapper Kruloh. De gemeente hoopt via haar een jongere doelgroep te bereiken. Een deel van de jeugd heeft namelijk helemaal geen zin om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. Dat ziet Nawwal ook.
"Sommige mensen zeggen gewoon gelijk nee als ik ze vraag of ze gevaccineerd willen worden. En ik hoop dat ze door deze campagne misschien wat meer open zullen staan voor het idee. Dat is al de eerste stap."

Rolmodellen

De andere rolmodellen die meedoen aan de campagne zijn Burgemeester Sharon Dijksma, muzikant Blaudzun, schrijver Ronald Giphart, zanger Martin van Doorn en hockeyster Malou Pheninckx. Wethouder Eerenberg is blij met deze line-up.
"Het zijn echte Utrechtse helden. Wij geloven dat het het allerbeste is wanneer mensen echte Utrechters zien zoals rapper Kruloh. En dat ze zich dan realiseren hoe belangrijk het is om zich te laten vaccineren."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.