Máxima op de bres voor muziekonderwijs, in Bilthoven geven ze het goede voorbeeld

SOEST - Alle kinderen van de basisschool zouden muziekles moeten krijgen. Dat vindt de stichting Méér Muziek in de Klas. Erevoorzitter is koningin Máxima, al jaren. In de aanloop naar haar vijftigste verjaardag volgende week gaat de stichting de boer op om scholen lekker te maken voor muziekles.
Leerlingen van de Julianaschool repeteren voor een muzikale voorstelling
"Muziek is goed voor de ontwikkeling van kinderen", zegt Carolien Gehrels van de stichting. "Met rekenen en taal ben je heel cognitief bezig. Muziek is heel sociaal en emotioneel. Je wordt er creatief van."
De organisatie trekt met de campagne '50 dagen muziek', tot de verjaardag van de koningin, langs scholen om ze op te roepen muziekonderwijs te omarmen. Gehrels: "Koningin Máxima heeft als doel dat honderd procent van alle basisschoolkinderen in Nederland muziekonderwijs krijgt."

Ingehuurde muziekleraren

Op de Julianaschool in Bilthoven krijgen leerlingen al jaren muziekles, veelal van ingehuurde vakleerkrachten van de muziekschool in de buurt. Zo speelt Valentijn (10) djembé en klasgenoot Amélie (9) zingt, speelt viool en piano. "Ik vind het heel leuk en muziek is ook goed voor je mentale ontwikkeling."
Kinderen in Soest treden op voor koningin Máxima voor de campagne '50 dagen muziek'
Kinderen in Soest treden op voor koningin Máxima voor de campagne '50 dagen muziek' © Méér Muziek in de Klas, Set Vexy
De leerlingen repeteren voor een muzikale voorstelling over een koningspaar dat hoopt binnenkort met pensioen te gaan. Acteurs van een lokale toneelvereniging spelen de koningin en koningin; tussendoor brengen de kinderen liedjes ten gehore met titels als 'Lanterfanten'.
"Het is niet het belangrijkste vak, maar het is wel leuk voor tussendoor", vindt leerling Valentijn. Hij slaat tijdens de repetitie fanatiek op de percussie, te midden van schoolgenootjes die met bolle wangen op de trompet blazen of de noten omzetten tot muziek met een harp.

Weinig muziek op Utrechtse scholen

"Door de muziek zo eenvoudig mogelijk te maken, hebben de leerlingen snel een succeservaring. Ze kunnen al gauw in het grote geheel meedoen", vertelt muzieklerares Annet van de Hesseweg, die het project coördineert. "Rekenen en taal gaat beter als je muziek hebt in de klas", vindt ook zij.
Naar schatting biedt nog niet een kwart van de basisscholen in de provincie Utrecht muziekonderwijs aan. Er is dus nog werk aan de winkel, vindt Méér Muziek in de Klas. De stichting spoort scholen aan om het zogenoemde 'muziekakkoord' te tekenen en samen met bijvoorbeeld muziekscholen in de buurt muziekonderwijs op school te regelen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.