Instellingen

Provincie: tramsysteem is veilig, wel onderzoek naar ontsporingen

NIEUWEGEIN - Voor de derde keer in korte tijd is de nieuwe sneltram van de provincie Utrecht ontspoord na een botsing met een auto. Vanmorgen vielen zes gewonden na een ongeluk bij de halte Doorslag in Nieuwegein en het tramverkeer kan mogelijk pas morgen weer worden hervat.
'Ontsporingen roepen vragen op, dat kan ik me voorstellen'
Hoe veilig zijn de trams? Gedeputeerde Arne Schaddelee is politiek verantwoordelijk voor de trams in Utrecht. Hij ziet geen reden om meer overwegen van de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein beter te beveiligen met bijvoorbeeld spoorbomen. De bestuurder zei dat in een commissievergadering met Provinciale Staten. "Het tramsysteem dat we hebben is veilig, dat blijkt ook uit alle monitoring die we doen", aldus de gedeputeerde.
Wel geeft hij aan onderzoek te willen doen naar het ontsporen van de nieuwe trams. Volgens hem hoeft er niet per se een verband te zijn tussen de ongelukken van de afgelopen drie maanden. Schaddelee pleit ervoor om de resultaten af te wachten, ook al is het volgens hem verleidelijk om nu al conclusies te gaan trekken. "Want ik moet u zeggen dat het wel wat veel begint te worden", zegt Schaddelee. De provincie verwacht na de zomer de resultaten van het onderzoek te hebben.
"We begrijpen heel goed dat mensen bezorgd zijn. Ook wij willen weten hoe het met dit voertuig zit en wat dat betekent voor de veiligheid", zegt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht.
Weer sneltram ontspoord na botsing met auto: zes gewonden en forse schade bij halte in Nieuwegein
In maart ging het mis op de Uithoflijn en vorige maand ontspoorde een tram in Nieuwegein. De ontsporingen roepen de vraag op of de Spaanse lagevloertrams van CAF te kwetsbaar zijn. RTV Utrecht sprak naar aanleiding van de ontsporing in Utrecht met railbouwkundig expert Michaël Steenbergen van de Technische Universiteit Delft. Hij zei toen dat de nieuwesneltrams die in Utrecht rijden, per definitie gemakkelijker zijdelings uit de rails gedrukt worden.
Volgens Van Dopperen is uit het onderzoek naar de ontsporing bij de Galgenwaard niet gebleken dat de nieuwe sneltrams extra kwetsbaar zijn. "Het rapport over de ontsporing op de Uithoflijn is net klaar en simulaties hebben uitgewezen dat ook andere type lagevloertrams zouden zijn ontspoord. Er is geen aanwijsbaar verband met de tram aangetoond. Dit is een uitgebreid onderzoek geweest voor deze locatie en voor dit incident. Maar goed, feit is dat er nu drie ontsporingen zijn geweest. Ik sluit dus niet uit dat we ook bij dit incident in Nieuwegein weer een simulatie laten uitvoeren om opnieuw na te gaan wat andere trams hadden gedaan als ze met deze impact door een auto zouden zijn geraakt."
De beschadigde auto.
De beschadigde auto. © Uppel Media
Van Dopperen wijst erop dat elk ongeluk weer anders is. "We moeten het per incident onderzoeken. Het hangt af van de snelheid waarmee de tram is geraakt, in welke hoek en op welke locatie. Ook gaan we kijken of er bij het incident van vanmorgen door rood is gereden. Duidelijk is nu alleen dat de automobilist de kruising over is gegaan bij de Roerdomplaan."
Ook verwacht Van Dopperen dat er zal gekeken worden naar mogelijke andere ongelukken met de CAF-tram. 'Het is geen nieuwe tram. Hij rijdt al jaren in andere steden, maar we zullen ook in de historie teruggaan en kijken naar soortgelijke incidenten met deze Spaanse tram."
De nieuwe trams

Op lijn 22, de Uithoflijn, rijden gloednieuwe trams van de Spaanse leverancier CAF. Het is de vervanger van de verouderde SIG-trams. Ze wegen 40.000 kilo en zijn net zo lang als een voetbalveld breed is. Hetzelfde type rijdt ook in steden als Birmingham en Budapest.

De gemiddelde snelheid is 28 kilometer per uur, inclusief de stoptijd bij de haltes. Op het grootste deel van het traject rijdt de tram tussen de 20 en 50 kilometer per uur. Vanaf halte Vaartsche Rijn tot halverwege de Laan van Maarschalkerweerd rijdt de tram maximaal 70 kilometer per uur.

De trams staan laag op de wielen. Dat maakt het makkelijk om in en uit te stappen bij de halte, ook voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. De haltes in Utrecht moesten er wel voor aangepast worden.

Bron: Regiotram Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.