Creatieve oplossingen nodig voor Noordelijke Randweg Utrecht

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - De gemeente Utrecht is terug bij af als het gaat over de aanpak van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Dat is de weg tussen de A27 en de Zuilense Ring richting de A2. Nu blijkt dat er onvoldoende geld is voor een weg met de gewenste ongelijkvloerse kruisingen, moet er gezocht worden naar alternatieven. Maar die alternatieven blijken nog nauwelijks uitgewerkt. Volgens wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) zijn er geen taboes op mogelijke oplossingen.
De NRU loopt langs de wijk Overvecht, de weg staat al jaren regelmatig vol met files en dat levert veel vertraging op. In het beleid van het huidige college speelt de NRU een belangrijke rol, het verkeer moet uit de stad gedrongen worden, het verkeer moet om de stad heen gaan rijden. Ook voor regionaal verkeer is de weg belangrijk. En dus is er al jaren de wens om de weg op te waarderen.

Verdiepte aanleg

De weg kent drie gelijkvloerse kruisingen in de vorm van een rotonde. De afgelopen acht jaar zijn er plannen gemaakt waarbij de kruisingen ongelijkvloers gemaakt zouden worden. De voorkeur van een grote meerderheid Utrechtse raad is dat de kruisingen verdiept worden aangelegd, daarmee wordt de leefbaarheid in Overvecht vergroot. Het Rijk en de provincie willen meebetalen aan het project, maar die partijen gingen uit van goedkopere fly-overs, een viaduct over de kruisingen heen.
Utrecht heeft de afgelopen jaren extra geld vrijgemaakt om toch één of meer tunnels mogelijk te maken. Maar het project is de afgelopen jaren steeds duurder geworden. Het beschikbare budget bleek al snel te gering voor tunnels, maar inmiddels is er ook onvoldoende geld voor fly-overs. En dus stelde wethouder Van Hooijdonk voor om te gaan zoeken naar alternatieven, zij noemt dat 'spoor 2'. Onderdeel van die plannen is om betaald parkeren in te voeren in de hele wijk Overvecht om zo het gebruik van auto's te ontmoedigen Ook zouden er meer en betere fietspaden aangelegd moeten worden.

Overvecht

Vandaag vergaderde de Utrechtse gemeenteraad over de plannen van Van Hooijdonk. En tijdens die vergadering bleken die plannen nog niet heel erg concreet. Wel was er nu al veel weerstand tegen onderdelen van de plannen. Zo keert coalitiegenoot D66 zich tegen de invoering van betaald parkeren in heel Overvecht. Hind Dekker (D66): "Er zijn veel redenen om betaald parkeren in te voeren, maar het verbeteren van de regionale doorstroming van het verkeer is er daar niet één van."
Bert van Steeg (CDA) benadrukte de drie doelen die met de opwaardering van de NRU behaald moeten worden: het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad, het verhogen van de leefbaarheid in Overvecht, en het vergroten van de oversteekbaarheid van de NRU. "Het CDA vindt het teleurstellend dat het perspectief voor een robuuste NRU steeds verder uit het zicht raakt."

Versoberen

De VVD kwam met een heel ander voorstel. Raadslid Marijn de Pagter zou het project willen versoberen, bijvoorbeeld door niet de NRU over fly-overs te leiden, maar juist voor de kruisende wegen een fly-over aan te leggen. In dat geval heb je minder grote bruggen nodig, en die zouden wel eens goedkoper kunnen zijn, is de gedachte. Ook zouden paralelwegen verlichting kunnen geven.
Wethouder Lot van Hooijdonk liet blijken blij te zijn met partijen die buiten de bestaande kaders willen denken. "Ik nodig de heer De Pagter van harte uit om zijn ideeën verder onder de aandacht te brengen." Wel gaf ze meermaals aan dat het reguleren van het verkeer één van de nieuwe uitgangspunten wordt. Daarbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld rekeningrijden, of andere financiële prikkels om het gebruik van de auto te ontmoedigen.

A27 verbreden

Diverse partijen zijn bang dat als er alternatieve plannen komen, dat dan de provincie en het Rijk hun bijdrages gaan verminderen. Die angst noemde Van Hooijdonk niet terecht, omdat ook deze nieuwe plannen in samenspraak met de partners worden gemaakt. Wel gaf de wethouder aan dat ze niet heel erg wil gaan uitdragen tegen het Rijk, dat Utrecht tegen de verbreding van de A27 is, omdat dan de rijksbijdrage voor de aanpak van de NRU wel in gevaar kan komen. De verbreding van de A27 bij Amelisweerd noemt zijn een gegeven, waar ze vooralsnog niet omheen kan.
De VVD wilde van de wethouder de harde toezegging dat de drie kruisingen hoe dan ook ongelijkvloers zullen worden aangelegd. Daar wilde Van Hooijdonk niet aan, en daarmee zet ze deur op een kier om de huidige situatie voor een groot deel in stand te houden. Partijen als de PvdA en Student & Starter hadden kritiek op het ontbreken van een effectieve lobby richting de partners om meer geld ter beschikking te stellen. David Bosch van de PVV ging het verst in zijn kritiek: ""Utrecht zal een onbereikbare, onleefbare en onbetaalbare dystopie worden en een ware nachtmerrie." Een dystopie is een denkbeeldige samenleving met alleen maar akelige kenmerken.

Ver weg

De conclusie die getrokken kan worden na dit debat is dat een oplossing voor de NRU nog ver weg is, en dat het nog jaren gaat duren voordat de beoogde doelen, bereikbaarheid, leefbaarheid en oversteekbaarheid gerealiseerd zijn.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.