Verdachte van dodelijke aanrijding op A2 bij Nieuwegein blijft vastzitten

© Koen Laureij
NIEUWEGEIN/UTRECHT - De 22-jarige Utrechter die wordt verdacht van het veroorzaken van een dodelijke aanrijding op de A2 bij Nieuwegein blijft voorlopig vastzitten. Dat heeft de rechtbank vandaag beslist in een tussenzitting in de zaak. Daarbij waren onder meer de vader, oom en opa van het slachtoffer aanwezig, met hun advocaat.
Bij het ongeluk kwam op 23 december vorig jaar een 20-jarige automobiliste uit Nieuwegein om het leven. De Utrechter stapte direct na het ongeluk bij bekenden in de auto en sloeg op de vlucht. Andere inzittenden werden kort na het ongeluk in de omgeving aangehouden.

Wel of niet roekeloos?

De advocaat van Marco van D. vroeg de rechtbank in Utrecht vandaag tijdens een voorbereidende zitting opnieuw om haar client in afwachting van zijn rechtszaak vrij te laten. Volgens zijn raadsvrouw heeft Van D. in de gehuurde Audi enkel veel te hard gereden en haalde hij verder geen gevaarlijke manoeuvres uit.
"Hij had niet gedronken en geen drugs gebruikt. Hij negeerde geen stopbevelen van de politie en was ook niet op de vlucht", benadrukte zij. Enkel te hard rijden zou onvoldoende zijn om zijn verkeersgedrag te bestempelen als 'roekeloos', de zwaarste mate van strafbaarheid volgens de wegenverkeerswet.

Wet aangescherpt

De officier van justitie was het daar pertinent mee oneens. Sinds dit jaar is de wet ook aangescherpt, benadrukte hij. Een enkele onvoorzichtige gedraging is volgens het OM nu voldoende om van roekeloosheid te spreken. De verdachte heeft volgens de officier gezegd dat hij wilde testen hoe snel de Audi kon rijden en dat hij snelheden van 200 tot 312 km/u haalde.
Uit technisch onderzoek blijkt volgens het OM dat hij 256 km/u reed toen hij een klapband kreeg en de macht over het stuur verloor. Getuigen zeggen dat hun auto's heen en weer gingen door de inhalende Audi. Ook het strafblad van de Utrechter is volgens het OM reden om hem voorlopig vast te houden. De rechtbank was het daarmee eens. Bovendien is de celstraf die Van D. kan krijgen een stuk langer dan de tijd dat hij in voorarrest zit, vond de rechtbank.

Plofkraakonderzoek

Volgens de officier van justitie was het de bedoeling om de auto die Van D. bestuurde op een zeker moment te gebruiken bij het plegen van een plofkraak. Het OM heeft bij het Duitse bedrijf waar de Audi RS6 was gehuurd data opgevraagd over de plaatsen waar de auto voor de aanrijding is geweest. Een van de inzittenden is verdachte in een groot politie-onderzoek naar een groep Utrechters die zich bezighield met plofkraken. Van D. is in dat onderzoek wel door de politie gehoord, maar is geen verdachte.
Op 15 juli is een zogenoemde regiezitting gepland over het veroorzaken van het dodelijke ongeluk. De verdediging krijgt dan gelegenheid om aanvullende onderzoekswensen in te dienen. De advocaat van Van D. liet eerder al weten dat zij vragen heeft over de technische staat van de Audi. Daar zouden volgens haar mogelijk ongeschikte banden onder zijn gemonteerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.