RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Steekpenningen en dubieuze vuilstort: afvalverwerker RMN wil af van 'onoorbaar gedrag'

1/3
PROVINCIE UTRECHT - Gevulde koeken, appels en briefgeld: op de recyclingstations van Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) zijn het afgelopen jaar meerdere medewerkers ontslagen omdat ze steekpenningen aannamen. Dat blijkt uit gesprekken met een oud-medewerker en de bestuursvoorzitter van het RMN. Zo konden bedrijven toch hun afval storten, terwijl de perrons alleen bedoeld zijn voor de inwoners van de zes gemeenten die in het RMN samenwerken.
Baarn, Bunnik, IJsselstein, Nieuwegein, Soest en Zeist werken sinds vijf jaar samen in het RMN, dat onder andere verantwoordelijk is voor het ophalen van huishoudelijk afval, het beheer van de recyclingstations en groenbeheer in de gemeenten.
Tim* werkte in 2020 een jaar lang als uitzendkracht op de milieustraten in Zeist en IJsselstein, en zag vooral in Zeist rare dingen gebeuren. Volgens hem namen collega's regelmatig contant geld aan de poort aan zodat bedrijven, tegen de regels in, toch hun afval konden storten. Ook lag er als bedankje geregeld koek of fruit van bepaalde vuilstorters.

Verslaggever Jordi de Jong over de steekpenningen en financiŽle problemen bij RMN


Handel
"In het begin dacht ik nog: dat is aardig en vriendelijk van die mensen", vertelt hij. "Maar hoe langer ik daar werkte, begon ik te zien dat het helemaal niet was omdat die mensen dankbaar waren dat ze hun spulletjes kwijt konden en de vuilnisman z'n werk zo goed deed. Nee, het was omdat die mensen iedere keer wat extra's konden brengen. Want die groenteboer, van wie dat fruit was, stond ook z'n bedrijfsafval te lossen."

En dat was volgens hem niet het enige. Collega's zouden ingeleverde spullen zelf weer uit de afvalbakken vissen om ze vervolgens door te kunnen verkopen. "Een vast personeelslid van RMN repareert die dingen dan en een kennis komt met een busje de milieustraat oprijden, laadt dat spul in en rijdt er dan mee weg. Er wordt gewoon in gehandeld", stelt hij. "En koper wordt gewoon achterovergedrukt."

Toen hij besloot om daar op een gegeven moment wat van te zeggen, werden twee medewerkers op non-actief gesteld en vervolgens ontslagen. Daarna kwam Tim met een burn-out thuis te zitten. "Iedereen wist wel wat van elkaar. De ene hand was de ander, want als een iemand hangt, hangen ze allemaal", stelt hij. "Dus toen werd het onveilig en beangstigend voor mij om erover te praten."

 Oud-medewerker Tim* zag collega's op de recyclestations van het RMN steekpenningen aannemen en ingeleverde spullen verhandelen Oud-medewerker Tim* zag collega's op de recyclestations van het RMN steekpenningen aannemen en ingeleverde spullen verhandelen | Foto: RTV Utrecht / Jordi de Jong

'Onoorbaar gedrag nu echt aanpakken'
Als het aan bestuursvoorzitter en Zeists wethouder Wouter Catsburg ligt, zijn die tijden voorbij. "We hebben een steviger HR-beleid opgesteld waarin we de problemen die ontstaan zijn door mensen die onoorbaar gedrag vertonen nu ook echt aanpakken", vertelt hij. "Daar zie je trajecten in ontstaan en dan kijken we hoe we van die mensen afscheid kunnen nemen."

De hardere aanpak volgt nadat het RMN in maart een onafhankelijk onderzoek aanvroeg toen er een tekort van bijna zeven ton uit de lucht kwam vallen. Uit het onderzoek blijkt nu dat de financiŽle administratie een rommeltje is, en ook de bedrijfscultuur en het management zijn niet op orde. Al met al noemen de onderzoekers de bedrijfsvoering "bijzonder kwetsbaar".

'De inwoner betaalt'
Waar het in september 2020 begint met problemen rond drie medewerkers tijdens diensttijd, zijn dat er in november vier. "Maar nog steeds geen financiŽle consequenties of een plan van aanpak", stelt het rapport. Bovendien vormen slecht functionerend personeel en verzuim de grootste extra kostenpost binnen het onverwachte tekort van 675.000 euro. Daarvan moest het RMN namelijk 330.000 euro ophoesten voor inhuur van vervangend personeel en daarnaast kon het bedrijf een bedrag van 154.000 euro aftikken voor arbeidsbemiddelingstrajecten.

Tegelijkertijd komen de kosten voor het storten van afval dat niet van inwoners uit de deelnemende gemeenten komt, wel bij hen terecht. "Ja, de inwoner betaalt en daarom zijn we zo streng geworden op de toegangscontrole. We merkten natuurlijk ook dat bijvoorbeeld mensen uit De Bilt bij ons kwamen storten omdat het bij ons wat makkelijker gaat", vertelt Catsburg.

Strengere controle
Dat geldt ook voor bedrijven. "Ik krijg klachten van bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties die in het verleden ook toegang hadden (tot de recyclingstations, red.), vertelt Catsburg. "Er wordt zelfs gekeken wat je in je auto hebt liggen, dus er wordt echt goed op gecontroleerd. We sturen mensen daadwerkelijk terug."

Tim merkt ook op dat hij zijn leidinggevende maar een keer op de milieustraat had gezien, waarvan Catsburg ook inziet dat dat anders moet. "Een leidinggevende moet bij de mensen zijn. En dat betekent niet dat je 90 procent van je tijd op kantoor zit", stelt hij. "We gaan nu aan de slag om ervoor te zorgen dat het RMN toekomstbestendig wordt."

*Tim is een gefingeerde naam, omdat de desbetreffende bron vanwege persoonlijke redenen anoniem wil blijven. Zijn echte naam is bij de redactie bekend.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -