Discussie over tramovergang Nieuwegein woedt voort: 'Leg dit maar eens uit aan iemand met blijvend letsel'

De berging van de ontspoorde tram in Nieuwegein
De berging van de ontspoorde tram in Nieuwegein © Koen Laureij
NIEUWEGEIN - Wat te doen met de tramovergangen in Nieuwegein? Die vraag leeft sinds de tramontsporing vorige week weer volop in Nieuwegein. Het was de derde keer in korte tijd dat er een tram ontspoorde in de regio. Aanleiding was een botsing met een auto. Vier mensen werden afgevoerd naar het ziekenhuis.
Des te saillanter is de foto die rondzwerft op Facebook en waar veel op gereageerd wordt. Op de foto is de tramovergang bij halte de Doorslag te zien. Het verkeerslicht staat al op groen, terwijl de tram nog niet voorbij is. De reacties van Nieuwegeiners onder het bericht liegen er niet om: dit is levensgevaarlijk.

Verantwoordelijkheid weggebruikers

In werkelijkheid zit dat wat ingewikkelder, stelt de gemeente. "Als de tram een bepaald punt passeert, springt het verkeerslicht op rood", licht een woordvoerder per mail toe. "Vanaf dat moment heeft de tram een bepaalde tijd om de kruising te passeren, die tijd is gebaseerd op de snelheid die op dat punt is afgesproken."
Sinds vorige week vrijdag is de snelheid op de overgang -in samenspraak met de provincie- tijdelijk teruggebracht van 40 naar 20 km/uur. "Als een tram iets langzamer rijdt dan de afgesproken 20 km/uur, dan kan het zijn dat het 'staartje' van de tram nog op de kruising is terwijl het licht al op groen springt", aldus de woordvoerder. De gemeente erkent dat de stoplichten scherp staan afgesteld, maar benadrukt dat dit nodig is om onnodige wachttijden te voorkomen.
Het verkeerslicht springt op groen voordat de tram volledig gepasseerd is
Bovendien vertrouwt de gemeente op de verantwoordelijkheid van andere weggebruikers. "Die staan op dat moment stil, kunnen de tram goed zien, zodat zij de tijd kunnen nemen om het laatste deel van de tram te laten passeren. Er is nog nooit een ongeluk gebeurd waarbij iemand tegen de achterkant van een tram is aangereden." Deze situatie heeft dus ook geen rol gespeeld in de recente ongelukken. De woordvoerder benadrukt dat deze situatie geheel binnen de wettelijke regels valt.

Buitengewoon bitter

Toch liegen de ongelukken er niet om, stelt Gerben Horst, fractievoorzitter van het CDA in Nieuwegein. Hij pleit al sinds 2015 voor slagbomen bij de Nieuwegeinse spoorwegovergangen. "In IJsselstein hebben ze al jaren slagbomen en daar vinden geen ongelukken plaats."
Het college stelt dat slagbomen de verkeersdoorstroom zouden belemmeren. "Maar hoeveel ongevallen is 30 seconden tijdswinst waard?", vraagt Horst zich af. "Bovendien is het college terughoudend vanwege het prijskaartje dat aan de slagbomen hangt. Maar leg dat maar uit aan iemand met blijvend letsel."
De enige tramovergang in Nieuwegein waar wel slagbomen werden aangelegd is bij de Symfonieweg, waar in mei vorig jaar een 18-jarige jongen bij een brommerongeluk om het leven kwam.
"Ik zeg dit met alle mogelijke respect voor de nabestaanden, maar dit is een typisch geval: als het kalf verdronken is, dempt men de put", aldus Horst. "Ik vind het buitengewoon bitter om dat vast te moeten stellen. Hoeveel ongevallen moeten zich nog voordoen voordat het college inziet dat dit zo niet verder kan?"

Pappen en nathouden

De gemeente probeert dus vooralsnog om het probleem op te lossen door de verkeerslichten beter af te stellen. "Voor ons staat veiligheid op de kruisingen bovenaan, daarom hebben we gisteren alles nog een keertje gecheckt. Als gemeente stellen wij alles in het werk om ervoor te zorgen dat de kruisingen met de sneltram veilig zijn en dat doen we in nauwe samenwerking met provincie en trambedrijf", aldus wethouder Ellie Eggengoor (VVD).
Horst reageert sceptisch. "Dit houdt het college ons al sinds februari voor, en toch was het vorige week weer raak. Het is pappen en nathouden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.