Utrechtse inwoners kraken inspraak en verkeersplannen Ledig Erf

© RTV Utrecht
UTRECHT - Bewoners rond het Utrechtse Ledig Erf kraken de manier waarom de gemeente omgaat met inspraak. De gemeente vroeg de bewoners te kiezen uit zes varianten voor de aanpak van de wegen tussen de Vondellaan en het Ledig Erf. Variant 1 is verreweg het populairst, maar toch kiest de gemeente voor variant 4, die juist bij de minst populaire hoort. "Vraag het ons dan niet", was een veel gehoorde reactie tijdens een digitale informatieavond.
Het project heet 'de Zuidpoort' en draait met name om het Ledig Erf, dat is de weg buiten de singels die het oosten van de stad verbindt met de Rivierenwijk en de Dichterswijk. Vroeger reed daar bus 12 overheen, de dubbelgelede bus tussen Utrecht Centraal en De Uithof. Maar de bus verdween na de komst van de tram op de Uithoflijn. En daardoor kan nu het Ledig Erf dus opnieuw ingericht worden.

Omrijden

De gemeente kwam in eerste instantie met zes varianten maar breidde dat uit met nog twee subvarianten. In variant 1 wordt het Ledig Erf een fietsstraat, waar de auto te gast is. De omliggende straten zoals de Vondellaan, de Bleekstraat en de Albatrosstraat blijven in die variant grotendeels gelijk. Bij de oplopende varianten wordt het het autoverkeer steeds moeilijker gemaakt. Met name op het traject van de Vondellaan naar de Venuslaan. Het verkeer van oost naar west zou moeten omrijden via de 't Goylaan in Hoograven.
Het was geen referendum.
Peter Prins (ambtenaar gemeente Utrecht)
Zowel in gesprekken met stakeholders, ondernemers, belangengroepen en scholen, alswel bij een enquête, was variant 1 verreweg het populairst. Maar liefst 51% van de ondervraagden vindt dat een wenselijke variant. Maar wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) telde vervolgens de getallen van de andere vijf varianten bij elkaar op. Dat waren getallen bij een andere vraag, en zo kwam de wethouder tot de conclusie dat een meerderheid juist voor een afsluiting van het Ledig Erf is.

Doordrammen

Inspreker Thijs van der Tuin woont in de Watervogelbuurt. Hij is boos over hoe de gemeente omgaat met de uitkomsten: "Wat ik heel opvallend vind is dat de gemeente en het college heel creatief aan het rekenen zijn gegaan met de uitkomsten van de enquête." Hij noemt het teleurstellend dat de enige variant waar de ondervraagden en andere betrokken zich positief over uitspreken niet gekozen wordt. "Het lijkt erop dat het college zijn eigen zin wil doordrammen. En dan vragen velen in mijn omgeving zich af waarom je een enquête houdt als je toch je eigen keuze maakt.
Van der Tuin kreeg bijval veel andere insprekers. Branko Klaver die bewoners uit de W.A. Vultostaat vertegenwoordigt, noemt het handelen van Van Hooijdonk 'niet fris'. Het college kiest toch voor een ander alternatief omdat variant 1 niet binnen de ambities van D66 en GroenLinks ligt. Buurtgenoot Karin Karis vroeg zich daarom hardop af: "Waarom kan je er dan op stemmen?" Riemer Bouwmeester van de Catharijnesingel noemde het 'creatief rekenen van de gemeente'.

Geschoffeerd

Friso Oosterhoff vertegenwoordigt de bewoners rond de Vondellaan, hij ging nog een stap verder volgens hem is de buurt verontwaardigd. "Vele buurtbewoners voelen zich echt geschoffeerd door deze handelswijze. Er is veel participatie, luister hier dan ook naar."
Wij zijn blij dat er eindelijk wat gaat gebeuren aan de kades
Reinier Gerritsen (ondernemer Ooster- en Westerkade)
Ambtenaar Robert Hoenselaar die aan de basis voor de plannen staat, stond bij die kritiek en vragen van de bewoners met zijn mond vol tanden. Hij noemde het negeren van variant 1, een politieke keuze waar hij geen antwoord op kon geven. Zijn collega ambtenaar Peter Prins had wel een antwoord: "Het was geen referendum".

Verblijfsruimte

Bewoners van de Catharijnesingel toonden zich wel tevreden. Na de inspraak is variant 4 aangepast zodat bewoners uit dit deel van de stad alsnog met de auto de stad uit kunnen. Die variant gaat door het leven als 4a. Ook de ondernemers van de Ooster- en Westerkade tonen zich tevreden. Zijn de kades nu vooral nog het domein van geparkeerde auto's, in de toekomst wordt er veel meer 'verblijfsruimte' gecreëerd, plekken waar mensen kunnen zitten en zich vermaken. Reinier Gerritsen: "Wij zijn blij dat er eindelijk wat gaat gebeuren aan de kades. Al zullen we straks wel minder goed bereikbaar zijn." Volgens hem wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.
Tenslotte waren er nog bewoners die verder weg wonen, bijvoorbeeld in de Waalstraat en de 't Goylaan. Zij vrezen een extra toestroom van verkeer, en vragen de gemeente om daar rekening mee te houden. Aanstaande donderdag praten de gemeenteraadsleden met Van Hooijdonk over de plannen. In het verleden hebben coalitiepartijen GroenLinks en D66 veelal ingestemd met de plannen van de wethouder van verkeer, de verwachting is dat ze dat dit keer ook weer gaan doen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.