Instellingen

Eurlings: Spoorlijn Utrecht-Breda na 2020

UTRECHT - De spoorlijn Utrecht-Breda komt er voorlopig niet. Dat schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in antwoord op vragen van de PvdA en de ChristenUnie.
Eurlings stelt dat er voorlopig geen geld voor de spoorverbinding is, die tussen de rijbanen van de A27 was voorzien. Omdat de A27 toch al zou worden verbreed, zijn er kostenbesparingen van meer dan 600 miljoen euro te behalen. Maar de aanleg van de spoorlijn zou de verbreding van de snelweg met een jaar vertragen.
De minister stelt voor om het onderzoek naar de spoorlijn uit te stellen tot na 2020. Bij de verbreding van de A27 zou nu al wel rekening met zo 'n spoorlijn gehouden moeten worden.
Het antwoord van Eurlings komt enkele weken voor de komst van een rapport van de gemeenten. Die hadden Ed Nijpels gevraagd om de kosten en financiering van de spoorlijn op een rij te zetten.

KRACHT VAN UTRECHT

De spoorlijn is een van de kernpunten in het rapport De Kracht van Utrecht, waarin actievoerders stellen dat er geen nieuwe snelwegen nodig zijn als er meer en beter openbaar vervoer komt.
Zonder spoorverbinding tussen Utrecht en Breda wordt het halen van die doelstelling erg lastig.
Saskia Kluit van Natuur en Milieu Utrecht, een van de opstellers van het rapport, is teleurgesteld. Ze vindt dat Eurlings te weinig visie heeft en teveel bezig is met asfalt.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.