Snelfietspad Nieuwegein 3,5 jaar gesloten: 'Moeten ze doen, als ze mensen van de fiets willen halen'

Nieuwegein/Nieuwegein - De snelfietsroute langs de Doorslag in Nieuwegein wordt 3,5 jaar lang afgesloten voor verkeer. Volgens de gemeente kan dit niet anders, omdat er naast het fietspad appartementen worden gebouwd en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan voor voorbijgangers. Maar fietsers klagen omdat ze jaren om moeten rijden: 'Helemaal ruk'.
Het fietspad, genaamd het Brugpad, is erg druk: per jaar gebruiken zo’n 200.000 mensen het fietspad. Het is onderdeel van een snelfietsroute tussen IJsselstein en Utrecht. Voor deze fietsers worden alternatieve routes bedacht. De twee routes die momenteel kans maken, gaan door de parkeergarage van het stadhuis en over het Zuidstedeviaduct.
D66 is verrast door de mogelijke alternatieven die zijn bedacht. D66 raadslid Peter Snoeren: “De routes leiden voor fietsers tot forse omrijdafstanden en gevaarlijke situaties: onacceptabel.” De route via het Zuidstedeviaduct zou een helling van zes procent krijgen. “Veel te steil”, zegt Snoeren. Bovendien is het viaduct nu via een trap alleen toegankelijk voor wandelaars. Hij stelt dat er betere alternatieven zijn, die ook zijn aangedragen door de Fietsersbond. Dat het college hier tot nu toe niets mee heeft gedaan, snapt hij niet.
De Fietsersbond vindt de ene omleiding 'nog slechter dan de andere'. Een woordvoerder van de gemeente benadrukt echter dat er nog helemaal geen definitieve alternatieve fietsroutes zijn gekozen. Ook zou de gemeente nog in gesprek zijn met de Fietsersbond over geschikte routes.
Volgens Snoeren is het een idee om bij het Zuidstedeviaduct een brug voor fietsers te bouwen over het water. "Het college moet investeren in deze routes, maar dat moeten ze ook bij de routes die ze nu in gedachte hebben", zegt Snoeren.

Het kan niet anders

De gemeente laat weten dat er geen andere optie is dan het fietspad af te sluiten, omdat ‘veiligheid voor alles gaat’. Een woordvoerder van de gemeente zegt tegen RTV Utrecht: “Het is niet anders, want het fietspad ligt in de hijszone van het bouwterrein. In het verleden zijn er veel ongelukken gebeurd bij bouwlocaties, en daarom zijn de regels verder verscherpt.”
Francisca van der Wees komt voor woonwerkverkeer af en toe langs het fietspad. “Het is niet heel fijn, zeker omdat het zo lang duurt. Geen idee waarom het zoveel tijd in beslag neemt. Dit is wel een fijne doorgaande weg”, zegt Van der Wees. Ze benadrukt dat het vooral vervelend is voor mensen die elke dag over het fietspad moeten.
Harry van Gelder, kort haar en gekleed in een blauw shirt, zegt dat vooral zijn vrouw en kinderen het ‘helemaal ruk’ vinden. “Drie jaar is een end”, zegt hij. “Moet je kijken wat hier voorbij fietst, helemaal ’s ochtends. En dan gooien ze hem drie jaar dicht.”
Ben Wilting, met zijn witte petje en sandalen, vindt het uitermate vervelend dat hij straks moet omfietsen. “Zeker als je straks door de parkeergarage heen moet; dat is geen optie natuurlijk, dat is zeer onhandig”, zegt Wilting. Hij fietst zo’n 7 tot 8 keer per week, heen en terug, over het fietspad. Govert Bos vindt het wel prima allemaal. "Ik fiets wel om hoor!", zegt hij als een van de weinigen.
Kees den Uijl is zeer kritisch. “Als ze mensen van de fiets af willen krijgen, moeten ze dit vooral doen. Hoe gaat dat als we straks door de parkeergarage moeten? Staan die slagbomen dan altijd open?” Guus en Johanna Veldhuizen vinden het ‘gewoon kut’. Guus: “Dat kan je niet maken, 3,5 jaar.” Johanna: “In tijden van corona moet je overal bij nadenken, en nu moet je dat daar straks weer opnieuw."
De gemeenteraad heeft ingestemd met een Mobiliteitsvisie van het college, waarin de fietser op nummer één wordt gezet, benadrukt Snoeren. “Dat betekent dat we enthousiast zijn dat er een snelfietsroute is, en voordat die officieel geopend is, sluiten we hem drie jaar af. Ik ben benieuwd wat de provincie hiervan gaat vinden.”
D66 heeft vragen aan het college gesteld over het onderwerp.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.