Omfiets-horeca in Utrecht is een blijvertje: 'In het begin dacht ik: wat moet ik in die uithoek?'

UTRECHT - Een eigen cafe, een plek onder de Dom: in de binnenstad van Utrecht zijn de huurprijzen hoog en beschikbare ruimte schaars. Horecaondernemers vinden steeds vaker een plek buiten de binnenstad op een mooie locatie, met veel vierkante meters, een terras en vaak ook nog eens veel goedkoper dan binnen de singels.
"Ik dacht in het begin ook: wat moet ik in die uithoek van Utrecht?" Maar toen ondernemer Jeffrey de Vries de kantine van een oud gemeentekantoor zag, was hij verkocht. "Een mega groot terras, de omgeving was stiekem al mooi groen, het was in een oud industrieel pand en dat voor een aantrekkelijke huurprijs."
Kantien (dat nu De Bierkantine is, Kantien is verhuisd naar de Veilinghaven) was een pionier in het wijkje Welgelegen, waar verder geen horeca en nauwelijks winkels zijn. "Het is een tendens die je de laatste jaren meer en meer ziet. Toen wij begonnen was alleen net restaurant De Klub geopend op een alternatieve locatie." Ondertussen komen er meer en meer restaurants en cafés bij met meer ambities dan alleen die van een buurtrestaurant.
Jeffrey de Vries van Kantien.
Jeffrey de Vries van Kantien. © RTV Utrecht
Aan het Amsterdam-Rijnkanaal, aan de rand van Kanaleneiland staat na rijen met flats plots een vrijstaande villa aan de waterkant. Willem van Heijningen opende daar zo'n twee jaar geleden Op Roose: een "pioniersrestaurant in Kanaleneiland" schreef DUIC. De eerste horecazaak van Van Heijningen moest meteen goed zijn: veel ruimte, een groot terras en een mooie locatie. "Zeker als beginnend ondernemer is het moeilijk om met een klein budget iets te vinden."
"Ik heb nooit echt persé in de stad willen zitten", zegt Van Heijingen. "Als startende ondernemer, zonder grote zak geld is het ook moeilijk om daar tussen te komen." Daarnaast had Van Heijningen een extra eis: hij wil een restaurant met veel ruimte. "Als je groter start, geeft dat financieel wat meer ruimte op een gegeven moment zodat je mensen kan aannemen die werk uit handen nemen zodat je zelf wat meer op de achtergrond kan werken."
Horeca in een groeiende stad

Utrecht is voorlopig nog niet uitgegroeid, tot 2040 groeit de stad met 100.000 inwoners naar 455.000. Om die groei beheersbaar te houden is de gemeente bezig met de ontwikkeling van vier nieuwe stadscentra om zo de binnenstad te ontzien. Die plannen staan in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (RSU40).

In die plannen is ook ruimte voor de horeca, maar ook nu wordt al gekeken naar het verspreiden van de druk over verschillende plekken in de stad. "In ons Utrechtse horeca beleid, vastgelegd in het Ontwikkelkader Horeca Utrecht (OHU), is het verspreiden van die druk een belangrijk uitgangspunt", laat de gemeente weten. "Met het OHU zoeken we mogelijkheden voor nieuwe horecavoorzieningen die geschikt zijn in de wijken waar gewoond wordt. Zo kunnen we de druk van horeca op de binnenstad verminderen en juist meer geschikte horeca in de woonwijken mogelijk maken."

"Dit sluit aan op onze Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU) 2040, waarin we onze ambitie voor de '10 minuten stad' uitspreken. Alle soorten voorzieningen, ook horeca, zijn dan voor alle inwoners op maximaal 10 minuten reizen. Dit sluit aan op de groeiende behoefte van Utrechters om ergens dicht in de buurt iets te willen eten of drinken en elkaar te ontmoeten."

Tientallen tafeltennistafels

Ruimte is dus handig om omzet te creeëren, maar ook noodzakelijk als je een berg pingpongtafels in je zaak wil. Op het terras van De Ping Pong Club vertellen Thijs van Lier en John van der Pouw Kraan over hoe ze tijdens een inspiratietrip naar Londen op het idee voor een horecazaak/tafeltennishal kwamen. Elke tien minuten rijdt de trein richting Amsterdam voorbij. "Dat zijn 200.000 mensen per dag die onze zaak zien", zegt Van Lier. "Vandaar dat we de muren in zulke felle kleuren hebben geschilderd", vult zijn compagnon aan.
Thijs van Lier en John van der Pouw Kraan voor De Ping Pong Club.
Thijs van Lier en John van der Pouw Kraan voor De Ping Pong Club. © RTV Utrecht
Ook zij zien de vele voordelen van ondernemen buiten het centrum, in dit geval met een nog lagere huur dan andere zaken omdat De Ping Pong Club tijdelijk is. Op de plek aan het spoor achter de Amsterdamse Straatweg komt een nieuwe woonwijk. "Extreem lage huur", zegt Van Lier. Maar dat is ook te verklaren: naast dat de Ping Pong Club het imago (en dus de prijs) van de buurt al opkrikt voor er überhaupt ook maar een steen gelegd is, moesten er ook investeringen gedaan worden. Elektra werd aangelegd, net warm water, muren werden gesloopt. "We moesten zelfs een looppad aanleggen omdat je ons anders niet kon bereiken", zegt Van der Pouw Kraan. Bovendien kunnen de ondernemers de zaak niet verkopen met winst omdat een vroegtijdige sluiting onvermijdelijk is.

De Beurs dicht? Boeiend

"Als je op de Neude bent en de Beurs is dicht, denk je: boeiend, dan ga ik wel naar Le Journal. Wij moeten er voor zorgen dat je bij ons altijd terecht kan", zegt Van Lier van De Ping Pong Club. Als je hebt omgefietst voor een biertje en een potje tafeltennis mag je dus niet weggestuurd worden, vandaar ook dat De Ping Pong Club niet exclusief af te huren is.
Als je zelf in de stad woont, is alles daarbuiten ver.
John van der Pouw Kraan van De Ping Pong Club
En die afstand, valt uiteindelijk ook wel mee. "Het is letterlijk zes minuten fietsen", zegt Van Lier. Van der Pouw Kraan: "Maar als je zelf in de stad woont is alles daarbuiten ver."
Er zijn meer uitdagingen voor horeca-ondenemers buiten het centrum die meer willen dan een buurtfunctie. "De Utrechter komt niet zomaar", vat De Vries dat samen. "Je moet duidelijk zijn in wat je aanbiedt, en het concept moet kloppen. De zaak moet goed zijn."
Maar dat 'omfiets-horeca' een blijvertje is, moge duidelijk zijn. "Mensen zijn niet meer genageld aan de Neude", zegt Van Heijningen van Op Roose uit Kanaleneiland. "De manier van zitten is ook totaal anders, je hebt vrij uitzicht. Je zit aan het water, mensen zoeken dat meer en meer en zijn niet meer genageld aan het Neude om het zo te zeggen."
In Amsterdam is die ontwikkeling van verspreide horeca al langer zichtbaar. Het stadscentrum is niet heilig, elke buurt heeft wel zijn eigen horeca-aanbod, een ontwikkeling die ook in Utrecht gaande is (zie kader). Van Heijningen: "In Amsterdam-Noord moest je tien, vijftien jaar geleden ook niet zijn. Maar de Amsterdammer gaat liever naar Noord terwijl de toerist het centrum in trekt. Ik denk dat dat hier ook wel gaande is."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.