Instellingen

Provincie verdeeld over snelwegplannen Utrecht

UTRECHT - De politieke fracties in de Provinciale Staten hebben met gemengde gevoelens gereageerd op de plannen van verkeersminister Eurlings om de doorstroming op de snelwegen rond Utrecht te verbeteren.
Het kabinet wil onder meer de A27 bij Amelisweerd laten verbreden en de Noordring rond de stad opwaarderen naar een snelweg.

BUITEN STAD PARKEREN

Het CDA is blij dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de verkeersopstoppingen in de stad. Maar woordvoerder Coert van Ee vindt dat meer asfalt niet moet uitnodigen tot een toename in het gebruik van de auto door de Utrechters. Het CDA wil dat de samenwerkende besturen in het BRU, de provincie en de stad meer investeren in de mogelijkheid om de auto buiten de stad te parkeren en daar het openbaar vervoer te pakken.
GroenLinks ziet helemaal niets in de plannen van Eurlings. Het verbreden van snelwegen en het opwaarderen van bestaande wegen levert volgens de groenen alleen maar meer auto's op. Woordvoerder Jasper Fastl is weliswaar blij dat Amelisweerd redelijk gespaard blijft, maar voorziet toch problemen voor dat deel van Utrecht. "Van twee keer vier naar twee keer zeven rijbanen, het is nogal een sprong. Je krijgt het breedste deel van de hele snelwegring juist aan de kant waar dat het meest kwetsbaar is."

LUCHTKWALITEIT

Vandaag vergadert de gemeenteraad over het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht. De stad moet aan Europese regels voldoen om de lucht die de inwoners inademen niet te vies te laten worden. Een nobel streven, vindt Fastl, maar met het opwaarderen van de Noordring kan het luchtkwaliteitsplan volgens hem direct de prullenbak in, als de maximum snelheid wordt opgehoogd naar 100 kilometer per uur. "Iedereen weet dat een auto dan meer schadelijke gassen uitstoot."
Ook zet hij vraagtekens bij de financiële kant van de zaak. "De gemeente heeft honderden miljoenen extra nodig voor de tramlijnen die ze graag wil aanleggen. Maar in de variant die de raad lijkt te kiezen komen ze 200 miljoen tekort, die al door de regio moet worden betaald."

MORDICUS TEGEN MEER ASFALT

De SP is blij met de kleine meevallers in de snelwegplannen, zoals de overkapping die de natuur bij Amelisweerd moet beschermen. Maar in het algemeen is de SP mordicus tegen meer asfalt rond de stad. De Utrechters zouden veel vaker het openbaar vervoer moeten gebruiken om op hun plaats van bestemming te komen, vinden de socialisten.
Toch is de publieke kritiek op het openbaar vervoer niet mals. Veel inwoners van onze provincie klagen over onbereikbaarheid en slordige dienstregelingen. SP-woordvoerder Freek Bersch kent die geluiden ook. "Als je in een half uur met de bus en de trein veel minder ver komt dan met de auto, dan is het logisch dat mensen het ov links laten liggen." Volgens Bersch moet er worden geïnvesteerd in hoogwaardig openbaar vervoer.
Een meerderheid in de Staten ziet het plan van Eurlings wel degelijk zitten. Het is nu aan de provinciale politiek om de details uit te onderhandelen. Dat het extra asfalt er komt, lijkt wel haast zeker.