Taxi beoordelen met de mobiele telefoon

UTRECHT - Een nieuwe dienst moet de kwaliteit in de taxibranche verbeteren. Mensen die met hun mobiele telefoon een
taxi hebben besteld, krijgen na de rit een sms'je van de desbetreffende centrale. Ze kunnen dan via hun mobieltje - met een sms of mobiel internet - laten weten wat ze van de dienstverlening vonden.
De nieuwe dienst is een initiatief van het bedrijf Newtoast, zo maakte directeur Otto Ruys zondag bekend. De firma werkt daarbij samen met taxicentrales.
De beoordeling heeft twee doelen. Aan de ene kant kunnen taxicentrales zien of hun chauffeurs hun werk goed doen. Ook komen de resultaten van de beoordelingen op de website www.taxirating.com te staan. Zo kunnen klanten zien welke bedrijven goede service leveren.
De Taxi Centrale Amsterdam (TCA), de grootste van de hoofdstad, is de eerste die meedoet. Ruys, TCA-directeur Richard van der Veen en de Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer) lanceren de nieuwe
dienst maandag. Ook de grote taxicentrales in Utrecht en Rotterdam hebben volgens Newtoast al interesse getoond.
Ruys kwam op het idee voor de dienst doordat er de afgelopen tijd veel te doen was over de kwaliteit van de taxibranche. Zo overleed in juli in Amsterdam een man nadat een taxichauffeur hem had neergeslagen. Volgens hem is de drempel voor klanten om klachten in te dienen momenteel te hoog. Het beoordelen met de mobiele telefoon is gemakkelijk en kan bovendien anoniem gebeuren.
Newtoast kwam eerder al met een dienst waarbij mensen per sms of via mobiel internet een taxi kunnen bestellen. Daaraan doen inmiddels 120 centrales in het hele land mee.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.