Minister Verburg in opspraak om glossy

WOERDEN - Demissionair CDA-minister Gerda Verburg van Landbouw moet zich in de Tweede Kamer verantwoorden voor haar eigen glossy, die deze week verschijnt. De bewindsvrouw uit Woerden wil op een originele manier aandacht vragen voor het 75-jarig bestaan van haar ministerie.
Het parlement houdt op initiatief van de Partij voor de Dieren zo snel mogelijk een spoeddebat over de kwestie. Ook de SP, GroenLinks, VVD, PVV, PvdA, D66 én het CDA zelf steunden het verzoek om een spoeddebat. "CDA-krantjes moeten uit de campagnekas van het CDA worden betaald," stelde SP-Kamerlid Krista van Velzen.
'Gerda' wordt woensdag en donderdag in een oplage van 830.000 exemplaren meegestuurd met vrouwenbladen als Margriet, Libelle en Flair.
Fractievoorzitter Marianne Thieme van de PvdD vindt het ongehoord dat een tijdschrift dat het beleid en de persoon van de minister "verheerlijkt", op kosten van de belastingbetaler in verkiezingstijd wordt verspreid. Ze vindt dat de glossy uit de schappen moet en dat de kosten moeten worden verhaald op het CDA.
Een woordvoerder stelt dat het ministerie niet alleen via brochures en internet de aandacht vestigt op de beleidsterreinen van het jubilerende LNV, maar dat dit via ook originele manieren als een personality magazine kan.

BUITEN SPELEN

LNV verwacht dat zo'n 2 miljoen mensen het blad onder ogen krijgen en zo worden geïnformeerd over bijvoorbeeld het belang van buiten spelen en gezonde voeding.
Andere bekende Nederlanders, zoals Linda de Mol, Marijke Helwegen en Maarten van Rossem hebben al enige tijd hun eigen glossy. Het tijdschrift dat op de persoon van minister Verburg is gebaseerd verschijnt eenmalig.