Ziggo aast op 3D-rechten WK voetbal

UTRECHT - De kabelbedrijven Ziggo en UPC gaan dit jaar 3D-televisie opnemen in hun aanbod. Sport, mogelijk zelfs al het WK voetbal, is een van de belangrijkste aanjagers om tv-kijkers warm te maken voor de techniek.
Ziggo kondigde dinsdag aan een serieuze gooi te willen doen naar de 3D-rechten van het komende WK voetbal in Zuid-Afrika. Ook UPC heeft er wel oren naar. Of het haalbaar, is nog maar de vraag. Momenteel wordt gesproken met de publieke omroep, de houder van de WK-rechten in Nederland. Kosten en de wijze van uitzending kunnen nog een struikelblok vormen, aldus Ziggo.

SHOWCASE

De onderneming met de meeste tv-abonnees hoeft de driedimensionale voetbalbeelden niet zozeer in de huiskamer te tonen. Het zou al mooi zijn als er op verschillende plekken in het land van genoten kan worden, aldus commercieel directeur Marcel Nijhoff. "Het is voor ons vooral een showcase wat je allemaal met 3D kunt doen."
De netwerken van Ziggo en UPC kunnen in ieder geval de techniek aan, zo stellen de bedrijven. Er is ook voldoende capaciteit. "Het is daarbij een voordeel dat er nog niet voldoende 3D-aanbod is", aldus een woordvoerder van UPC.

LESJE

De kabelbedrijven lijken hun lesje van vier jaar geleden te hebben geleerd. Toen kondigden ze met veel bombarie aan dat tv-kijkers het WK voetbal in Duitsland in HD zouden kunnen zien. Uiteindelijk bleek dat maar voor een kleine groep weggelegd. De techniek vertoonde nog te veel gebreken en er waren te weinig kastjes beschikbaar om het signaal op te vangen.

EXPERIMENTELE FASE

Nijhoff benadrukte dat 3D-televisie zich nu nog in een experimentele fase bevindt. Voordeel voor de consument is dat het daardoor voorlopig niets extra kost. Doorgifte van 3D-televisie, mogelijk via een apart kanaal,

behoort tot het standaardpakket. Wel heeft de kijker een HD-decoder nodig en natuurlijk een nieuwe televisie die de techniek kan tonen met behulp van speciale brillen. De totale kosten daarvan komen al snel ruim boven de 2000 euro uit.
Tv's met 3D zullen de komende maanden de markt overspoelen, maar met het aanbod van amusement via het kabelnetwerk gaat het niet zo hard. Vooral filmstudio's lijken op de rem te trappen als het gaat om brede verspreiding van hun creaties.
"De grote studio's moeten nog een stap zetten om tijdig 3D-content beschikbaar te stellen", aldus contentmanager Yoram Levi van Ziggo. Zij zijn nu nog niet bereid om films in 3D tegelijkertijd op dvd en via de
filmbibliotheek van de kabelbedrijven te verkopen. "De grote studio's zijn hierover in gevecht met de bioscopen; de kleinere zijn gelukkig veel opportunistischer."
Volgens Levi zullen sport en games de koplopers in 3D zijn. De studio's zullen daarna volgens hem vanzelf volgen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.