Vleuten vorig jaar aan treinramp ontsnapt

UTRECHT - Het treinongeluk bij Vleuten vorig jaar maart, had makkelijk tot een grote ramp kunnen leiden. Dat concludeert Inspectie Verkeer en Waterstaat na een onderzoek.
Twee van de 22 wagons van een goederentrein ontspoorden op 23 maart 2009 doordat de vastzittende rem staal ophoopte en zo de wielen uit de rails kon laten lopen. Daarna werden de wagons nog vijf kilometer meegesleurd.
De slingerende wagons gingen zo dicht langs een passerende passagierstrein, dat de machinist in zijn cabine wegdook. De trein werd wel door opspattende stenen geraakt. Volgens de inspectie was er een risico dat de treinen zouden botsen.
Ook zouden reizigers op het station Vleuten geraakt kunnen worden door de losgeslagen wagons. Een fruitgroothandel langs de route kreeg een wolk van stenen over zich heen. Dat leverde veel zwaar beschadigde auto's op. Gewonden vielen wonder boven wonder niet bij de ontsporing.

OVERTREDINGEN

Vervoerder ERS Railways had het defect moeten zien, maar ook een machinist van een tegemoetkomende trein had het probleem moeten signaleren en doorbellen. De inspectie heeft in totaal drie overtredingen geconstateerd.
ERS Railways en ProRail moeten lessen trekken uit de ontsporing, vindt de inspectie. Zo moet er een ontsporingsdetectiesysteem worden aangelegd. Ook moet er beter worden gelet op informatie over de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.
Het is nog niet duidelijk of de spoorvervoerder en ProRail een boete krijgen.

Verslag van 23 maart 2009 over de treinontsporing

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.