"Rekeningrijden ring Utrecht beste optie"

UTRECHT - Alleen als automobilisten fors betalen voor gebruik van de ring Utrecht, en er veel openbaar vervoer bijkomt, blijft het verkeer rondom Utrecht beheersbaar. Ook het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer kan veel files voorkomen.
Het is een van de opties die als alternatief in de MER zijn bijgevoegd en komt van Kracht van Utrecht. Dat plan werkt alleen met rekeningrijden en dat lijkt er niet te komen als VVD en CDA samen gaan regeren. Ook is de vraag of er wel voldoende euro's zijn voor de zeer ambitieuze openbaar vervoersplannen.
De Milieu Effect Rapportage (MER) fase 1 die de overheid heeft gemaakt over de Ring Utrecht en al een tijdje klaar, ligt nu ter consulatie en is openbaar gemaakt.
In de MER zijn alle opties doorgerekend die zouden kunnen verhinderen dat de wegen in 2020 volledig vast staan. Op basis van deze berekeningen kiezen stad Utrecht, provincie Verkeer en Waterstaat en VROM wat er moet gebeuren.

VERBREDING

De keuze van het vorige college van Utrecht en het vorige kabinet is een verbreding van de Bak bij Amelisweerd te verbreden en te overkappen, de Zuilense Ring op te waarderen en de A27 bij Utrecht Noord.
Dat plan lijkt gezien de kosten, 1,35 miljard euro, en de milieubelasting de beste papieren te hebben. Wel is er sprake van een risico, omdat gewerkt moet worden met een nieuwe technologie om de grotere bak droog te houden.
Een weg door, of onder, Leidsche Rijn is ook onderzocht. De studie gaat niet in op de weerstand uit de wijk tegen zo'n weg, maar geeft wel aan dat het een technisch erg lastige operatie wordt. En duur, omdat er ruim 2,5 miljard euro nodig zou zijn. Bovendien worden met een weg door Leidsche Rijn ook niet alle files opgelost.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.