"Grotere rol docent bij voorkomen schulden"

UTRECHT - Docenten kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van schulden onder jongeren. Dat is de belangrijkste conclusie van het boek Geld Rolt, dat vandaag wordt aangeboden aan het Utrechtse Tweede Kamerlid Hans Spekman.
Het boek is het resultaat van het grootschalige project 'Jongeren en Schulden' van het lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling van de Hogeschool Utrecht in samenwerking met organisaties uit de praktijk.
In het project werden preventieve activiteiten ontwikkeld gericht op onder anderen middelbare scholieren, ROC-leerlingen, jongeren met een verstandelijke beperking en hogeschoolstudenten, gecombineerd met praktijkgericht onderzoek.

GELDLESSEN

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren openstaan voor financiële educatie door professionals zoals leraren en begeleiders. Dit geldt voor 93 procent van de ROC-leerlingen en voor 76 procent van de vmbo-leerlingen.

Het boek doet de aanbeveling om het thema 'omgaan met geld' structureel aandacht te geven in de klas.
"De professionals met wie wij activiteiten voor schuldpreventie hebben opgezet waren aanvankelijk bang dat de werkdruk te veel zou stijgen", zegt lector Stijn Verhagen, één van de twee redacteuren van het boek Geld Rolt.
"Tijdens het project zagen bijvoorbeeld de ROC-docenten echter steeds meer de voordelen van een financieel spreekuur en het bespreken van geldzaken in de klas. Daardoor konden zij zich weer volledig richten op de inhoud van de lessen."
Pim van Heijst, de andere redacteur van het boek Geld Rolt: "Jongeren hebben in toenemende mate moeite hun financiën te beheren. Ze geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij hun financiële huishouding en kennen professionals daarbij een belangrijke rol toe. Laten we die handschoen oppakken. Dat voorkomt veel problemen voor de individuele jongere nu en voor de maatschappij als geheel op langere termijn."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.