Nieuw rail-commandocentrum in Utrecht

UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail, de NS en een enkele andere spoorbedrijven nemen vrijdag in Utrecht een spiksplinternieuw controlecentrum in gebruik. Vandaaruit wordt al het spoorverkeer in de gaten gehouden.
Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) is zeven dagen in de week 24 uur per dag bemand. Er komen driehonderd mensen te werken. Door de samenwerking is het onder meer mogelijk om spoorincidenten snel af te handelen en te zorgen voor een soepele treinenloop.
ProRail en de NS zitten bij elkaar in een grote controlezaal om sneller en efficiënter te werken. Ook de regionale vervoerders Arriva en Veolia doen mee, evenals spoorgoederenvervoerders.
Verder zijn bij het OCCR ook aannemers ingetrokken zodat bijvoorbeeld bij kapotte wissels direct een reparatieploeg op pad kan worden gestuurd. Ook een weerbureau heeft een plekje in het OCCR gekregen. Bij naderend slecht weer (bijvoorbeeld hevige sneeuwval) kunnen al maatregelen worden genomen.

VERSNIPPERING

Vijftien jaar geleden werden de activiteiten na de verzelfstandiging van de NS en de verkeersleiders van ProRail van elkaar gescheiden. Dat leidde tot versnippering en vertraging, omdat het werk vanuit verschillende locaties werd gedaan.
Dat is vanaf vrijdag verleden tijd. Een beperkt aantal taken heeft nog maar plaats vanuit de regio. Dan gaat het voornamelijk om de bediening van seinen en wissels.
Hans Burghard, directeur Verkeersleiding bij ProRail, zegt dat er met het OCCR een einde is gekomen aan de versnippering. "Alle belangrijke functies zijn nu op een plek, er is persoonlijk contact om snel beslissingen te
kunnen nemen".
Hij denkt dat uiteindelijk de treinreiziger de grote winnaar is. "Betere treinenloop en meer actuele informatie."

SLECHT WEER

Per jaar zijn er ongeveer 450 grote verstoringen op het spoor. Het gaat dan onder meer om kapotte treinen, wissels en sporen. Maar ook vertraging door slecht weer, vernielingen in treinen en ongeregeldheden op stations.
Zondag volgt al een grote test voor het OCCR. Dan gaan ProRail en NS de speciale winterdienstregeling uitproberen. De twee kijken hoe die regeling bij uitzonderlijk weer (veel sneeuw) uitpakt.
Die dag rijden veel treinen over kortere trajecten heen en weer. Gevolg is dat veel reizigers vaker moeten overstappen om op hun bestemming te komen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.