Ruim miljard voor uitbreiding ring Utrecht

UTRECHT - De A27 wordt verbreed naar twee keer zeven rijstroken, de Noordelijke Randweg wordt een autoweg en er wordt veel geld gestoken in een trambaan naar de Uithof, als die rendabel blijkt.
Dat hebben de provincie en gemeente Utrecht afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Utrecht krijgt met de opwaardering van de NRU een ringweg rond de oude stad. De stoplichten bij Overvecht verdwijnen. Er komen ongelijkvloerse kruisingen en er mag er minimaal 80 kilometer per uur gereden worden.
Er liep al een onderzoek naar de HOV om de Zuid, ofwel openbaar vervoer van Utrecht CS naar de Uithof. Met dit besluit is duidelijk geworden dat het hoogstwaarschijnlijk een tram wordt. Ook is nu zeker dat er geld is.
De plannen moeten tussen 2015 en 2020 worden uitgevoerd. In de nabije toekomst zal ook gekeken worden of de A12 bij Utrecht kan worden verbreed.
Er is twee jaar gestudeerd op alle mogelijke oplossingen, waarbij een route door Leidsche Rijn veel protest opleverde. Die optie is nu definitief van de baan. Vorig jaar werd al gekozen voor dit pakket, maar nu is dan ook de handtekening gezet.

REACTIE TRANSPORTORGANISATIES

De investering in de ringweg rond Utrecht brengt de oplossing voor het fileleed rond de stad snel dichterbij. Dat zeggen Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO. Volgens de twee transportorganisaties is de aanpak van de ring is niet alleen goed voor de leefbaarheid rondom de stad, maar ook voor de economie.

REACTIE MILIEUDEFENSIE

Het kabinet kiest met de uitbreiding van de ring rond Utrecht, eenzijdig kiest voor meer wegverkeer. Dat vindt Milieudefensie. De organisatie is bang dat de Europese normen voor de luchtkwaliteit hierdoor worden overschreden. Volgens de milieuorganisatie is het goedkoper en beter voor de leefomgeving om een deel van de mensen op een andere manier te vervoeren. Zo zou een spoorlijn van Almere naar Breda de wegen rond Utrecht voldoende kunnen ontlasten.

REACTIE VRIENDEN VAN AMELISWEERD

"Alle winst die in de jaren tachtig is geboekt, verdwijnt. De weg door Amelisweerd wordt twee keer zo breed. De stad Utrecht is buitenspel gezet." Dat zegt de actiegroep De Vrienden van Amelisweerd. Volgens woordvoerder Jan Korff de Gidts zal schade voor de natuur groot zijn en zullen in de stad alle kruispunten vol staan. De minister denkt volgens actiegroep helemaal niet aan de gevolgen die de uitbreiding van de snelwegen hebben voor de leefbaarheid in de stad Utrecht.
Tegenstanders zijn van plan plaats te nemen op de publiek tribune tijdens de uitleg van minister Schultz van Haegen over de uitbreiding rondom Utrecht.

Utrechtse verkeerswethouder Lintmeijer over de uitbreiding
Ruim miljard voor uitbreiding ring Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.