RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Storingen Eembrug zorgen ook bij fietsboot Eemlijn voor kopzorgen: 'Niet sexy'


PROVINCIE UTRECHT - "Doet-ie het of doet-ie het niet?" Een motorrijder die achter de slagbomen staat te wachten vat de storingssoap rond de Eembrug tussen Baarn en Bunschoten-Spakenburg in n leus perfect samen. Renovatiewerkzaamheden die een jaar geleden voor een veiligere Eembrug hadden moeten zorgen, hebben vooral geleid tot een regen aan storingen n hoofdbrekens. "Mensen hopen een fantastisch mooi dagje te hebben en dat gaat dan niet door", vertelt Ruud Zwart, schipper van de Eemlijn.

De Amersfoortse fietsboot vaart om de dag naar Spakenburg of Huizen en weer terug, en komt dus twee keer per dag langs de Eembrug. Dat gaat in de meeste gevallen goed, maar vorige week donderdag kwamen de bemanning en passagiers voor een dichte brug te liggen. "Daar waren mensen bij van een verzorgingstehuis en die waren met een busje aan boord gebracht. Het busje zou de mensen weer oppikken in Soest, maar die is toen naar Eembrugge gestuurd. Ja, dat is niet sexy, om het zo maar te zeggen."

Zowel het weg- als vaarverkeer ervaren hinder van de vele storingen bij de Eembrug


Gevaarlijke verkeerssituaties
Storingen aan de brug leveren op die manier niet alleen onhandige situaties op voor de passagiers op dat moment, maar ook voor vertraging en problemen bij passagiers die nog op moeten stappen. "We varen niet hard, maar we varen wel op tijd", vertelt Ruuds collega Hans Evers. "Als dat niet lukt en als het ook niet te voorzien is hoe lang die storing duurt, dan wordt dat wel een probleem."

Niet alleen op het water, maar ook op de weg leveren de storingen meer dan eens vertragingen op. Caspar Huurdeman, persfotograaf in de regio Eemland, is in ieder geval al bij 22 storingen geweest en heeft zo al de nodige onveilige verkeerssituaties gezien. "Als de fietsbrug kapot is, moeten de fietsers over deze weg", vertelt Caspar terwijl hij naar het autowegdek wijst. "Daar komen nu dan vrachtwagens langs en dan moeten over dat stuk ook fietsers. Dat is heel gevaarlijk." En begin deze maand gebeurde het tegenovergestelde: toen de slagbomen bij de normale brug niet meer omhoog gingen, koos een deel van het autoverkeer ervoor over de fietsbrug te manoeuvreren.

Afgelopen vrijdag was hij er opnieuw, toen twee slagbomen niet omhoog gingen. Om het verkeer te begeleiden, besloot hij zelf een hesje aan te trekken zodat auto's al slalommend hun weg veilig konden vervolgen. Dat laat wel zien hoe veelzijdig de storingen zijn. "Het gebeurt in de slagboom, verlichting en het ophalen en laten dalen van de brug", aldus Caspar.

 Autoverkeer maakt begin juli gebruik van de fietsbrug omdat de slagbomen bij de normale brug niet meer omhoog gaan Autoverkeer maakt begin juli gebruik van de fietsbrug omdat de slagbomen bij de normale brug niet meer omhoog gaan | Foto: Caspar Huurdeman

Brug werd gerenoveerd om veiligheidsniveau te verhogen
Saillant detail is dat de brug in september juist gerenoveerd werd om het veiligheidsniveau te verhogen en zo te voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving. De huidige ongemakken horen volgens de provincie bij de kinderziektes van een nieuw brugsysteem, maar een goed werkend medicijn is na ruim tien maanden nog steeds niet gevonden.

Afgelopen donderdag besloot gedeputeerde Arne Schaddelee als pleister op de wond drie weken lang een brugwachter neer te zetten, maar diezelfde dag ging het dus alweer mis toen de Eemlijn vast kwam te liggen. Een dag later ging de brug opnieuw niet open, waarop een echtpaar uit Nijkerk besloot er maar te overnachten en hun tocht op zaterdag te vervolgen.

Als niet te voorzien is hoe lang die storing duurt, wordt dat wel een probleem"
Hans Evers, vrijwilliger Eemlijn

De provincie ziet op dit moment niets in een interviewverzoek met de gedeputeerde, omdat er volgens de woordvoerder na het meest recente persbericht niets meer te melden valt. "We betreuren de overlast voor de mensen zeer. En werken hard aan een oplossing", werd Schaddelee toen geciteerd. "We zijn nu vooral bezig met fact finding (onderzoek, red.) om de storingen zo snel mogelijk op te lossen", aldus de woordvoerder.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.






Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -