Luisterlijn voert recordaantal gesprekken in coronatijd

© Congerdesign, Pixabay
UTRECHT - De Luisterlijn in Utrecht heeft vorig jaar een recordaantal gesprekken gevoerd. Door de onzekerheid rondom corona werd er volop gebeld, gechat en gemaild met de vrijwilligers, blijkt uit de jaarcijfers.
In totaal werden er 357.000 gesprekken gevoerd via telefoon een chat. Dat is ongeveer 12 procent meer dan in 2019. Ook werden nog eens 1400 mailgesprekken gevoerd. De Luisterlijn zag vooral in de eerste periode van de pandemie het aantal oproepen met 20 procent toenemen. Door de lockdown kampten veel mensen met gevoelens van bezorgdheid, eenzaamheid en somberheid.
Iedereen die ergens mee zit en er in de eigen omgeving niet over wil, durft of kan praten, kan dag en nacht bellen met de Luisterlijn. Gemiddeld kwamen er vorig jaar 883 gesprekken per dag binnen, meer de helft daarvan kwam binnen buiten kantooruren. Volgens de Luisterlijn belden bijvoorbeeld mensen die met corona in bed lagen en behoefte hadden aan contact. Een van hen noemde het "geruststellend" dat ze midden in de nacht kon bellen. "De persoon die ik aan de telefoon kreeg, was oprecht geïnteresseerd in mij. Het gevoel dat er echt naar me werd geluisterd, luchtte me enorm op."
De meest besproken onderwerpen van het jaar gingen over de invulling van de dag, gevolgd door relaties en daarna corona. Gemiddeld duren die telefoontjes 20 minuten. Via de chat duurden de gesprekken gemiddeld 33 minuten. Daar werd voornamelijk gesproken over geestelijke gezondheid en relaties.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.