Instellingen

Utrechtse scholen gaan weer open: mondkapjes, zelftesten en hopen op een hoge vaccinatiegraad

PROVINCIE UTRECHT - Leerlingen en docenten snakken naar onderwijs zonder coronazorgen. Voor de zomer was daar ook zeker zicht op, maar de nieuwe Deltavariant is zeer agressief. En dus is de start van het onderwijs toch weer omgeven met onzekerheden. Hoe gaan de middelbare scholen in onze regio hiermee om?
Op de basisscholen zijn niet zo veel coronamaatregelen meer en het hoger onderwijs mag afscheid nemen van de anderhalve meter, maar dat geldt niet voor de leerlingen in het middelbaar onderwijs. Ze moeten afstand blijven houden van de docenten en net als voor de zomervakantie zijn mondkapjes verplicht in de gangen.
Aan niet-gevaccineerde leerlingen wordt gevraagd om zichzelf twee keer per week testen. Een belangrijke verandering is dat bij een besmetting op school de volledig gevaccineerde leerlingen en medewerkers niet meer in quarantaine hoeven.
Hoewel belangenvereniging Ouders & Onderwijs nog niet wordt platgebeld, merkt voorzitter Lobke Vlaming dat mensen hier wel vragen over hebben. "Daarom hebben we een vraag- en antwoordpagina online gezet. Daar kunnen ouders en leerlingen precies zien wat de regels zijn. Het is nu nog rustig bij ons, maar ik denk dat dit over een paar weken wel anders is."
Mondkapjes op de gang.
Mondkapjes op de gang. © ANP

Tweedeling

"Je ziet een soort tweedeling ontstaan en daar krijgen wij, als maatschappij in het klein, ook mee te maken", zegt Kees Versteeg, rector van het Griftland College in Soest. "Ik hoop niet dat zo'n tweedeling grote gevolgen gaat hebben, maar vooralsnog hoor ik geen zorgen van ouders of docenten."
Aan de ventilatie op zijn school is eerder al aandacht besteed en er is geïnvesteerd in het aanpakken van corona-achterstanden, onder meer met zomerschool. Ook is er aandacht voor mentale begeleiding.
Versteeg hoopt op een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad op het Griftland College en een zo normaal mogelijk schooljaar. "Maar we mogen niet weten wie gevaccineerd is en wie niet. Ook mogen we niet weten wie zich heeft laten testen en wat de uitslag is. Dat zijn wel dingetjes."
Verder zal het dragen van mondkapjes even wennen zijn, verwacht Versteeg. "Op sommige vakantiegangers na hebben de leerlingen ze de afgelopen tijd niet meer hoeven dragen en nu moet het op school weer wel. Ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan."

Hopelijk terug naar normaal

Thijs Jan van der Leij, rector op het Farel College in Amersfoort, zit met gemengde gevoelens. "Ik had gehoopt op 'teugels los en alles kan'. Nu zijn we toch weer bezig met mondkapjes en de anderhalve meter." Ook Van der Leij benadrukt het belang van vaccineren. "Ik hoop echt dat we daardoor dit jaar meemaken dat we het onderwijs kunnen geven dat we willen en ontspannen terug kunnen naar normaal."
Het Farel College.
Het Farel College. © ANP
De ventilatie op het Farel College is in orde gebleken. Daarnaast zullen ramen en deuren worden opengezet. Over de personele bezetting heeft de rector geen zorgen. "We hebben mensen in dienst die nog meer wilden werken en we hebben studenten die bijspringen. Er is bijvoorbeeld een onderzoekster die met ons gaat kijken naar alle maatregelen die we moeten nemen. Dat we alle aspecten daarvan in de gaten kunnen houden. Mensen met een tijdelijke aanstelling kunnen we nu langer in dienst houden."
Leerlingen op het Farel College moeten komend schooljaar reflecteren hoe ze ervoor staan en dat op papier zetten. Het is aan hen en de leraar om te kijken of de les gevolgd moet worden of dat je elders in de school aan de slag kan. Een groep leerlingen blijft dus in de klas en een andere groep gaat dan zelfstandig op een andere plek verder. Verder is er veel aandacht voor de sociale aspecten. "Volgende week is er ook echt een introductieweek. Zodat ze echt denken; dit is mijn school, ik hoor hier thuis. Het is heel belangrijk om hier tijd in te steken."
Ga maar eens aan pubers uitleggen dat ze op school wel een mondkapje op moeten
Rector Christelijk Lyceum Veenendaal
Willem de Vos is rector op het Christelijk Lyceum in Veenendaal. "Ik hoop vurig op een ontspannen jaar, waarbij we straks afscheid kunnen nemen van de anderhalve meter en de mondkapjesplicht. Nu hoef je in de samenleving eigenlijk nergens een mondkapje te dragen. Ga maar eens aan pubers uitleggen, dat het hier wel moet. Dat wordt lastig. Ik zou ook graag zien dat dat we elkaar als docenten weer samen kunnen zien in de koffiekamer. We zagen elkaar amper omdat we veel spreiden in het gebouw."
Het Christelijk Lyceum Veenendaal heeft een nieuw gebouw en zit qua ventilatie goed. "Maar voor andere gebouwen moeten we nog subsidie krijgen. De werkzaamheden daarvoor moeten dan nog worden uitgevoerd worden. Maar daar moeten we niet paniekerig over doen; ramen en deuren openzetten kan al veel goed doen."
De Vos verzet zich tegen de term 'achterstanden wegwerken', al houdt zijn school zich daar we degelijk mee bezig. "We hebben ons normale lesrooster in elkaar gedrukt; elke les duurt vijf minuten korter. Dus vanaf een uur of twee zijn docenten en mentoren hiervoor beschikbaar."

Hulp van oud-leerlingen

Het Gerrit Rietveld College in Utrecht verwacht dinsdag de eerste leerlingen voor introducties. Woensdag volgt de eerste lesdag. De ventilatie op de school is al in orde gebracht tijdens de eerste golf en zo'n honderd leerlingen doen mee aan zomerschool. "Die hebben dus de laatste week bijlessen op school gekregen van eigen docenten", vertelt rector Yolanda Petermeijer. "We hebben ook een huiswerkbegeleidingsinstituut waarmee we samenwerken. Dat werken veel oud-leerlingen van ons en zij hebben geholpen bij de begeleiding."
De personele bezetting op het Gerrit Rietveld College is op peil. "Natuurlijk is het een puzzel om aan docenten aan te trekken, maar we zitten middenin in Utrecht en trekken dan bijvoorbeeld ook net afgestudeerde mensen aan die ons weten te vinden. Je moet er natuurlijk vroeg bij zijn in het jaar en dat is ook gelukt. We merken wel dat het lastig is om in de loop van het jaar iemand te vinden, als iemand bijvoorbeeld is uitgevallen en snel vervangen moet worden.

Zo normaal mogelijk

"Ik kijk er echt naar uit dat we alle leerlingen kunnen ontvangen en een zo normaal mogelijk schooljaar hebben", zegt rector Carlijn Harink van Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg. "We hebben extra middelen gekregen en beginnen iets anders dan anders. We bieden extra keuzeruimte aan, zodat leerlingen zich kunnen verdiepen in andere vakken of kunnen bijspijkeren."
Er is verder extra tijd voor begeleiding en sommige klassen zijn ook verkleind zodat er meer aandacht is per leerling. "Met de personele bezetting zit het gelukkig goed en wat ventilatie betreft; we hebben deels een ouder gebouw en daar zetten we ramen en deuren open."
Ventileren.
Ventileren. © ANP

Belang van ventileren

De Algemene Onderwijsbond (AOb) hamert flink op het belang van ventileren. "Is de ventilatie in jouw lokaal in orde? Dat wordt komende herfst de grote vraag. Ventileren is cruciaal, maar gebeurt het ook? De AOb heeft handreikingen gemaakt voor onderwijspersoneel en medezeggenschapsraden om slechte ventilatie aan te kaarten bij de schoolleiding.
Een van de belangrijke punten is bijvoorbeeld dat ventilatiesystemen regelmatig moeten worden gecontroleerd. Ook benadrukt de onderwijsbond het belang van CO2-meters om zelf de luchtkwaliteit in lokalen in de gaten te houden.
Verder is het oppassen met 'recirculatie', stelt de AOb. "Hierbij wordt in het ventilatiesysteem de (warmere) binnenlucht geheel of gedeeltelijk gemengd met verse luchttoevoer. Op die manier kunnen stookkosten worden bespaard, maar vindt er veel minder luchtverversing plaats. Het RIVM raadt recirculatie sterk af vanwege covid."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.