Instellingen

Arend op transport, replica eerste Nederlandse trein is toe aan onderhoud

De Arend in de vaste opstelling in het Spoorwegmuseum.
De Arend in de vaste opstelling in het Spoorwegmuseum. © ANP
UTRECHT - De replica van De Arend, de eerste officiële trein in Nederland, vertrekt maandag voor onderhoud tijdelijk uit het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het pronkstuk heeft groot onderhoud van de ketel nodig. Dat kan alleen worden gedaan door de experts in de werkplaats van het rijdende museum in Hoorn.
De stoomlocomotief wordt op een vrachtwagen gehesen en begin volgende week weggebracht naar Hoorn. Volgend jaar april komt de loc naar verwachting weer terug.
Het eerste ritje van De Arend was op 20 september 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. Bijna twintig jaar later werd deze originele stoomlocomotief gesloopt. Ter ere van het 100-jarig bestaan van de spoorwegen liet de NS een replica bouwen. In 1939 reed de loc rondjes over een tentoonstellingsterrein. Tegenwoordig maakt De Arend ritjes over het terrein van het Spoorwegmuseum, maar om dat te kunnen blijven doen, moet de ketel onderhouden worden.
De Arend onder stoom in 2014.
De Arend onder stoom in 2014. © RTV Utrecht
Dit is specialistisch werk, legt de woordvoerder van het museum uit. "Elke 80 jaar moet het wettelijk verplichte 'nagelgat-onderzoek' worden uitgevoerd. Dat houdt in dat de klinknagels van de ketel worden verwijderd en onderzocht en nieuwe worden teruggeplaatst. Voor dit onderzoek moeten de vlampijpen worden verwijderd."
De Arend stond al een tijdje stil omdat er problemen waren met die vlampijpen, een buis in de stoomketel.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.