Instellingen

Utrecht wil vervoer over water stimuleren: 'Ik ben blij dat de markt laat zien dat het kan'

UTRECHT/NIEUWEGEIN - Voor het eerst zijn marktpartijen erin geslaagd om sloop- en bouwmateriaal emissieloos te vervoeren van en naar de binnenstad van Utrecht. De gemeente Utrecht kijkt samen met de provincie Utrecht en Rijkswaterstaat hoe ze de mogelijkheden voor vervoer over water verder kunnen ontwikkelen.
Met behulp van een elektrische boot, die geen CO2 uitstoot, werden vandaag containers met bouwmaterialen afgeleverd op de Oudegracht en vervolgens vol met afval weer opgehaald. Op nummer 33-35 wordt de voormalige meisjesschool omgebouwd tot appartementen. De Utrechtse wethouder Eelco Eerenberg is erg blij met de samenwerkende partijen: "Dit soort initiatieven zijn echt wat we willen in Utrecht. En ik ben blij dat de markt laat zien dat het kan", zegt hij.
Bouwbedrijven kunnen vanaf vandaag bevoorraad worden door elektrische boten in de binnenstad.

Luchtkwaliteit

Eerenberg hoopt dat 'goed voorbeeld doet volgen', en benadrukt dat het goed is voor de luchtkwaliteit, het behoud van de grachten en de doorstroming, met meer ruimte voor fietsers, op de grachten. "Ik kan mij voorstellen dat dit voor veel Utrechters fijn kan zijn", zegt hij. Mede daarom wordt horeca bijvoorbeeld al meer dan tien jaar elektrisch bevoorraad via het water met een boot van de gemeente Utrecht.
Directeur Martin van Lambalgen van bouwbedrijf Van Zoelen denkt terug aan de Romeinen die in onze regio veelvuldig gebruik maakten van het beschikbare water. "We doen precies hetzelfde, alleen nu elektrisch", zegt hij.
Bouwafval komt via een loopband op de boot terecht.
Bouwafval komt via een loopband op de boot terecht. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Efficiënt

Van Lambalgen is zeer tevreden met de resultaten van de afgelopen tijd, met het op- en aanvoeren van sloop- en bouwmateriaal. De afgelopen tijd waren ze druk met het optimaliseren van het proces. Hij vindt transport over water iets complexer dan over land, maar wel veel leuker. En door goede samenwerking met de verschillende partners is hij heel tevreden over hoe het tot nu toe is gegaan.
"Het is fantastisch om dit te doen en het is genieten dat het op deze manier kan", zegt hij blij in de zon bij een werf aan de Oudegracht. Bouwvakkers leggen een hele hoop stenen en ander afval uit de werfkelder op een lopende band. Deze band loopt tot aan het water van de gracht. Buiten komt het afval op een van de vier containers op een boot te liggen. Personeel helpt de stenen over de containers te verdelen.
Bouwafval op de containers die op de boot staan.
Bouwafval op de containers die op de boot staan. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Complex proces

"Het is even wat complexer, zeker met alle regelgeving. We zijn niet alleen op het water", zegt Van Lambalgen. En plannen gebeurt samen met gemeenten, de havendiensten en met de eigen logistieke bewegingen. "Als al die partijen netjes achter elkaar staan en goed overleggen, is het net als een spoorlijn", stelt de ondernemer. De planning van het bedrijf is nu zelfs beter geregeld, omdat het gedwongen wordt om 'beter te sturen', benadrukt Van Lambalgen.
De transitie is nog niet efficiënter dan vervoer over land. "Alleen kent vervoer over land inmiddels heel veel beperkingen en is dit het beste alternatief. En straks is het waarschijnlijk de enige mogelijkheid om zwaar transport in de binnenstad mogelijk te maken", zegt hij.

Utrechters profiteren

Frank Ardesch van Cityport of Utrecht is een van de initiatiefnemers en heeft de ambitie om een systeem van logistieke hubs voor logistiek over water in de regio te gaan realiseren. Op dit moment wordt gebruik gemaakt van de Liesboschhaven in Nieuwegein. Volgens hem profiteren Utrechters en bewoners van de betreffende gebieden van de plannen om de rol van vervoer over water te vergroten. "Straks kunnen particulieren en bedrijven hun goederen en materialen via het water laten op- en afvoeren", zegt Ardesch.
Uiteindelijk is het de bedoeling om verschillende (afval)stromen te bundelen. Dit zorgt voor maximale efficiëntie en duurzaamheid. Bilge Atasoy, docent op de afdeling Maritieme en Transporttechnologie aan de TU Delft, is met een soortgelijk project in Amsterdam bezig. Zij benadrukt dat het combineren van verschillende (afval)stromen een 'game changer' kan zijn om de beschikbare capaciteit op het water te benutten.
Het is van belang om te zoeken naar nieuwe en bestaande plekken om logistiek over water mee te faciliteren, zegt zij. Vandaag was de microhub op de werf aan de Oudegracht nummer 33, morgen kan dit op een andere plek zijn. "En vervolgens kun je kijken naar de mogelijkheden voor het gebruik van (elektrische) fietsen voor het brengen en ophalen van bijvoorbeeld afval", zegt Atasoy.
De boot vaart weg.
De boot vaart weg. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen
Maar kan iedereen straks nog wel met zijn eigen bootje of roeiboot het water op? Eelco en Ardesch zijn hier helder in: vervoer over water vormt geen bedreiging voor andere gebruikers van het water. "De grachten zijn voor iedereen, en we hebben geen aanleiding om te denken dat dit voor opstoppingen gaat zorgen", zegt Eerenberg.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.