'Automobilisten in Amersfoort veel eerder waarschuwen voor de autoluwe binnenstad'

AMERSFOORT - De gemeenteraad van Amersfoort vindt dat de verkeersborden die automobilisten wijzen op de autoluwe binnenstad duidelijker moeten. Volgens critici is er meer aan de hand en werkt het systeem op dit moment niet goed.
Dat er iets moet gebeuren, daar is iedereen het wel over eens. Te veel mensen rijden de binnenstad in en worden bekeurd. Uit cijfers van de gemeente bleek onlangs dat sinds de invoering 30.000 mensen een overtreding maakten. Dat zijn overigens niet allemaal bekeuringen want mensen krijgen eerst een waarschuwing als ze onterecht de binnenstad in rijden.
Begin dit jaar werd de binnenstad van Amersfoort autoluw. De toegangswegen naar het centrum zijn aangepast en de plekken waar je moet betalen om te parkeren in de binnenstad zijn opgeheven. Alleen met een ontheffing mag je er met de auto komen. Er staan twee camera's om sluipverkeer tegen te gaan. De camera's registreren de kentekens van de voertuigen die het autoluwe gebied inrijden.

Overtreding

Vooral bij de Kamperbinnenpoort gaat het mis. De borden daar zijn onduidelijk omdat de gemeenteraad eerder besloot dat er allerlei uitzonderen moeten gelden. Die benoemen bevordert de leesbaarheid van de borden niet. Zo staan er verschillende tijden op de borden en uitzonderingen voor taxi's. Mensen die vaker in de stad moeten zijn weten inmiddels hoe het zit, maar het gaat vooral om bezoekers die de regels niet kennen.
Met name bij de Kamperbinnenpoort rijden veel mensen de autoluwe zone in omdat de verkeersborden niet duidelijk zijn.
Met name bij de Kamperbinnenpoort rijden veel mensen de autoluwe zone in omdat de verkeersborden niet duidelijk zijn. © RTV Utrecht / Kees Hoogendijk
De gemeenteraad stemde gisteravond unaniem in met een motie van coalitiepartij VVD die het stadsbestuur oproept de borden snel aan te passen. Fractievoorzitter Maarten Flikkema nam gisteren zelf de proef op de som en constateerde dat de borden vragen oproepen. "Je weet als automobilist gewoon niet meer waar je aan toe bent. Je zou haast uitstappen om het bord rustig te bestuderen maar dat lijkt me ook geen veilige oplossing."
Reportage over de autoluwe binnenstad
Hoewel het voorstel door de hele gemeenteraad gesteund werd klonk er ook kritiek. Bijvoorbeeld van DENK-fractievoorzitter Tahsin Bülbül die over de autoluwe binnenstad in april al schriftelijke vragen stelde. In reactie daarop stelde de verantwoordelijk wethouder dat een extern deskundige gevraagd is mee te kijken. De gemeenteraad wacht sindsdien op een onafhankelijk advies waarin aangegeven wordt hoe onduidelijke situaties verbeterd kunnen worden.

Parkeerplaatsen

Fractievoorzitter Menno Fousert gaf daarbij aan dat hij hoopt dat de bewoners van de Amersfoortse binnenstad ook betrokken worden bij het advies als ervaringsdeskundigen. Een oproep die door Maarten Flikkema met enthousiasme werd ontvangen. Een van die binnenstadbewoners is Wim van Rooijen. Hij beklaagt zich sinds de invoering van de autoluwe binnenstad al over wat er mis gaat.
Wie zonder ontheffing de binnenstad in rijdt wordt geflitst door een speciale camera.
Wie zonder ontheffing de binnenstad in rijdt wordt geflitst door een speciale camera. © RTV Utrecht / Kees Hoogendijk
Van Rooijen juicht toe dat er gekeken wordt naar de borden, maar vindt de motie 'vooral voor de bühne'. "Het aanpassen van de borden had de aandacht al." Hij ziet het ook als een van de problemen. Van Rooijen erkent dat het aantal auto's in de binnenstad flink afgenomen is, maar dat was volgens hem niet het enige doel. De parkeerplaatsen in het autoluwe gebied zouden ook worden opgegeheven en daar gaat het wat hem betreft mis.
Hij signaleert dat een deel van het gebied nog te bereiken is zonder camera's tegen te komen. Dat betekent ook dat mensen hun auto hun auto in het gebied kunnen parkeren. "De kans dat je een handhaver tegenkomt is erg klein." Hij denkt dat automoblisten al verder buiten het centrum ontmoedigd moeten worden om de binnenstad in te gaan. "We hebben ongelooflijk veel parkeergarages. Leidt mensen daar op een natuurlijke manier heen." Verder denkt hij dat het beter werkt om automobilisten erop te wijzen wat wel mag in plaats van wat niet mag.
Begin volgend jaar komt er een evaluatie over de invoering van de autoluwe binnenstad.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.