Pokémongekte bij Utrechtse winkel: lange rijen en ramen vol vingerafdrukken

UTRECHT - Hij had in alle eerlijkheid nooit verwacht dat het zo populair zou zijn. Twee maanden geleden opende Ruben Stolk in het Utrechtse Overvecht zijn Pokémonwinkel. En sindsdien blijkt het een ongekend succes. Kinderen staan in de rij om de winkel in te kunnen.
Vooral op woensdagmiddag en zaterdagen zijn er lange rijen te zien bij Shoppingcenter Overvecht. Kinderen staan te trappelen om de winkel van Stolk in te mogen. Daar wordt van alles verkocht dat te maken heeft met Pokémon, een computerspel dat is uitgegroeid tot kaartspel, tv-serie en films. Op het schoolplein wordt over niks anders gepraat dan Pokémon en dat merken ze bij de Utrechtse winkel PokéFamily.
Drukte bij Pokémonwinkel in Utrecht
''Voordat we open gingen zagen we al kinderen tegen de etalage aan wachten. We moesten elke dag de ramen aan de buitenkant schoonmaken van alle vingers die er tegenaan hadden gestaan", zegt eigenaar Ruben Stolk. De winkel is sinds twee maanden open en de zaken lopen goed.
De kinderen kopen slippers, puzzels, mokken, en knuffels die soms groter zijn dan de klanten zelf. Als er maar figuren uit Pokémon op staan. Het belangrijkste op het schoolplein is dat je zoveel mogelijk Pokémonkaarten hebt en het liefst hele goede. Deze Pokémonkaarten vliegen over de toonbank. "Bij ons is het ongeveer twee weken begonnen", vertelt een moeder die met haar zoontje in de winkel is. "Hij heeft twee oudere broers die het ook altijd leuk vonden en de jongste nu dus ook", zegt ze.
Kinderen lopen vrolijk de winkel uit met nieuwe bijzondere kaarten of spellen. Soms vloeien er tranen in de winkel want de spullen zijn gevoelig voor vervalsing. "We hebben hier mensen in de winkel die collecties van kinderen kunnen bekijken. Je ziet vaak aan de kleur en kwaliteit of een kaart echt is. Je moet echt oppassen dat je niet een nepkaart ruilt", zegt Stolk.
Ruben Stolk in zijn winkel PokéFamily
Ruben Stolk in zijn winkel PokéFamily © RTV Utrecht

Influencers

Pokémon trekt veel verschillende leeftijden aan. Niet gek als je je bedenkt dat het bedrijf al een kwarteeuw meegaat en voor veel mensen een prominente rol in de jeugd heeft gespeeld. Het lijkt alsof de populariteit van Pokémon in vlagen komt. Steeds nieuwe generaties komen er mee in aanraking.
Co-eigenaar Vincent van Os dankt een deel van de populariteit aan YouTubers en influencers: ''Zij geven aandacht aan Pokémon in hun video's of komen zelfs hierlangs in de winkel. Hun volgers komen vervolgens ook hier naartoe." De volgers van Enzo Knol hebben zelfs nog een extra motivatie om langs te gaan in de winkel. Via een grote bak verzamelt de populaire YouTuber namelijk zo veel mogelijk Pokémonkaarten om uiteindelijk een collage-kunstwerk te maken.

Verrast

Stolk is verrast door de populariteit van de winkel. ''Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze winkel hier tijdelijk zou zitten en was het alleen maar om quitte te spelen met onze huur'', vertelt Stolk. Die plannen zijn door de populariteit - zelfs vanuit Wales, Duitsland en de Verenigde Staten komen mensen langs - even anders gelopen: ''We gaan de winkel uitbreiden. Het wordt twee keer zo groot.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.