Instellingen

Problemen met aanmelden buitenlandse prik voor QR-code: 'Tussen wal en schip gevallen'

© Rob Engelaar, ANP
UTRECHT - Lekker dan: ben je als student in Utrecht twee keer gevaccineerd, heb je zin om uit te gaan en dan lukt het door bureaucratische problemen niet om de QR-code aan te maken die je nodig hebt om een café, restaurant of club binnen te komen. Het overkwam de 21-jarige student Steijn van Doorne. Omdat hij zijn eerste prik in Zwitserland ontving en de tweede in Nederland, moeten zijn gegevens handmatig door de GGD in het systeem gezet worden. Dat ging bij hem niet goed, maar 18.000 anderen wist de GGD wél te helpen. Vandaag opent zelfs een nieuwe locatie voor deze gevallen in Nieuwegein.
Van Doorne was deze zomer in Zwitserland aan het werk toen hij de kans kreeg om een vaccinatie te halen. "Ze hadden daar het vaccinatieprogramma heel goed op orde, dus op mijn vrije dag dacht ik: ik haal hem gewoon." Eenmaal thuis ging ook het halen van de tweede prik zonder problemen. Alleen ergens in de systemen van de GGD ging iets mis.
De student internationale betrekkingen en geschiedenis: "Volgens de GGD sta ik wel in het systeem geregistreerd met de eerste prik, maar ik krijg geen QR-code. Ze raden nu aan te wachten tot het wel kan. Dus ik moet een beetje de media en de regeringswebsite in de gaten houden."

GGD op drie locaties

Studenten, expats en Nederlanders die buiten de Europese Unie een prik hebben gehaald, moeten die handmatig in het systeem laten zetten. Dat gebeurt op afspraak bij de GGD in Utrecht. Daar moeten mensen met hun vaccinatiepapieren en ID-bewijs langskomen. Vervolgens worden de vaccinaties in het registratiesysteem gezet en kunnen mensen een QR-code aanmaken in de Nederlandse CoronaCheck-app. Mensen die in een land binnen de Europese Unie een prik hebben gehaald en die uit dat land komen, moeten de app van dat land installeren en daar een internationale code in aanmaken.
Zo heeft de GGD de afgelopen maanden een boel mensen kunnen helpen. Een medewerker: "De aantallen van de doelgroep waren bij aanvang van het project onbekend. Inmiddels hebben we na twee maanden ruim 18.000 inwoners kunnen helpen aan een QR-code. Vandaag opent een nieuwe locatie in Nieuwegein waardoor we nog meer kunnen helpen. Volgende week gaat de teller over 20.000 bezoekers heen."
Helaas kunnen we niet iedereen helpen.
Woordvoerder GGD Regio Utrecht
Hiervoor konden mensen in het Stadskantoor en de Jaarbeurs in Utrecht hun vaccinaties aanmelden, en vanaf maandag dus ook in Nieuwegein. Maar het gaat niet altijd goed, beaamt de GGD. "Helaas kunnen we niet iedereen helpen", legt een woordvoerder uit. "Elk land heeft zijn eigen vaccinatiebewijs en daar zit veel verschil in. In nauwe samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport groeit de lijst met uitzonderingen die wij mogen toelaten wel."

'Vrij eenvoudig'

Dat het systeem soms ook prima werkt, merkte Sarah Sheedy (22) na het halen van twee vaccinaties in haar thuisland de Verenigde Staten. "Het was alleen jammer dat het alleen op het kantoor in Utrecht kon worden aangemeld, want ik woon inmiddels in Amsterdam. Maar voor de rest ging het eigenlijk vrij eenvoudig."
Sheedy stopte onlangs met haar studie in Utrecht om te gaan werken bij een online marketing bedrijf in Eindhoven. De enige hapering die ze ondervond, was toen ze in de app een negatieve PCR-test probeerde toe te voegen voor een vlucht naar Ierland. "Toen verdwenen opeens een deel van mijn vaccinatiegegevens. Ik heb toen de GGD gebeld en die zeiden dat ik de cookies moest wissen en daarna met het papieren bewijs de boel opnieuw moest aanmelden. Toen verscheen de Nederlandse QR-code weer."

Afspraak

Wel duurt het lang om een afspraak te krijgen, vindt Prerana Pai (18). De in India geboren studente van het University College haalde twee keer een Pfizer-vaccinatie in de Verenigde Arabische Emiraten toen ze daar haar ouders bezocht. In Nederland wilde ze die in het systeem laten zetten. "Eerst belde ik op de 23e en kreeg ik een afspraak voor 6 oktober. Maar die dag bleek ik opeens mijn eerste colleges te hebben dus dan kan ik niet. Toen ik deze week terugbelde, kreeg ik een afspraak voor de 10e."
Ik moet dan echt bij de deur staan en smeken of ze naar mijn papieren met vaccinatiegegevens willen kijken.
Prerana Pai, student
Even naar de kroeg gaan is er dus nog niet bij. "Ik moet dan echt bij de deur staan en smeken of ze naar mijn papieren met vaccinatiegegevens willen kijken. Dat werkte een paar keer bij evenementen op de campus, maar daarbuiten niet echt."
Het is wat het is. Mensen die ik bel bij de GGD kunnen er ook weinig aan doen. Ik moet gewoon nog even wachten. Maar het is wél irritant.
Steijn van Doorne, student
Een systeem dat werkt dus, met af en toe een hapering. Van Doorne heeft er, ondanks dat hij nog altijd geen QR-code heeft, ook wel begrip voor. "Ik ben niet boos. Het is wat het is. Mensen die ik bel bij de GGD kunnen er ook weinig aan doen. Ik moet gewoon nog even wachten. Maar het is wél irritant."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.