Met gloednieuw sorteercentrum voor kleine pakketten kan PostNL voorlopig de vraag weer aan

NIEUWEGEIN - PostNL heeft in Nieuwegein een nieuw gerobotiseerd sorteercentrum geopend. Het is volgens het bedrijf uniek in Europa en speciaal ingericht voor het sorteren en distribueren van kleine pakketten. Door deze pakketten die niet groter zijn dan een schoenendoos apart te houden van de rest, kunnen de al bestaande sorteercentra meer werk aan.
Het postbedrijf zag de afgelopen jaren het aantal pakketten enorm toenemen. Het zijn er nu vier keer zoveel als tien jaar geleden. En het bedrijf rekent erop dat de groei nog niet ten einde is. Het nieuwe centrum moet ervoor zorgen dat het bedrijf aan die vraag kan blijven voldoen.
Robots krijgen een nieuwe accu van een robotarm.
Robots krijgen een nieuwe accu van een robotarm. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen
Het pand in Nieuwegein speelt daarbij een belangrijke rol. Omdat hier alleen kleine pakketten gesorteerd worden, kan het werk deels uitgevoerd worden door robots. In reguliere centra is de inzet van robots lastiger, omdat daar pakketten in alle soorten en maten voorbijkomen. Die moeten om die reden met de hand op de sorteerband gelegd worden.
In Nieuwegein gaat dat dus anders: er zijn 175 robots voor het interne transport, robotarmen voor het opvoeren van de pakketten en tassenvulstations, waar een grijptang werknemers helpt om de volle tas met pakketjes in een container te stoppen. "Los van elkaar zijn deze dingen niet bijzonder, maar de combinatie en grootschaligheid van al deze innovaties samen maakt het uniek", zegt Lars Pruijn, manager netwerkstrategie en innovatie bij PostNL. Naar zijn weten is dit het enige postsorteercentrum in de wereld die op deze schaal een dergelijke moderniseringsslag wist te maken.
Robots rijden door de hal van het sorteercentrum.
Robots rijden door de hal van het sorteercentrum. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen
De robots bewegen zich vrijwel continu en volautomatisch door de fabriek. Ze zijn afgesteld op de vertrektijden van chauffeurs en de volgorde van pakketbezorgers bij de verschillende depots. Zelfs het verwisselen van de accu van de rijdende robots gebeurt automatisch.
Door de robotisering kan er efficiënt gewerkt worden: de maximale capaciteit van het pand in Nieuwegein staat gelijk aan de capaciteit van vijf normale sorteercentra. Met de bouw van dit nieuwe sorteercentrum groeit de totale capaciteit aan pakketjes dat het bedrijf kan verwerken met 10 tot 15 procent. De hal in Nieuwegein heeft daarnaast nog ruimte om verder op te schalen met nog twee extra machines, zegt PostNL.

Flinke investering

De nieuwe fabriek is een flinke uitgave voor PostNL. "We werken met fysieke producten, dus als je groeit, komen daar bepaalde investeringen bij kijken", zegt Pruijn. Maar die investeringen gaat PostNL zeker terugverdienen. "Want anders doen we het niet", zegt hij stellig.
"Des te meer je investeert, des te meer je bespaart op je arbeidskosten", legt logistiekhoogleraar Jan Fransoo van de Tilburg University uit. Of het in dit geval ook gunstig uitpakt voor PostNL moet blijken.

"De investeringen zijn enorm hoog, terwijl concurrenten zelf ook aan het investeren zijn op dit gebied." De kans bestaat volgens Fransoo dat een aantal retailers zelf een logistiektak opzet. Een bedrijf als Amazon is hier al mee bezig. "Dit vormt een bedreiging voor PostNL. Zeker aangezien een bedrijf als Amazon makkelijk aan kapitaal kan komen. Voor PostNL is dit lastig", zegt hij.

Tegelijk is het een risico dat PostNL wel moet nemen, zegt Fransoo. "Anders ga je - met hoge arbeidskosten - sowieso achterlopen op de concurrentie, en kan je niet goed concurreren."

Volgens PostNL zit er ook voor pakketbezorgers een groot voordeel aan de nieuwe aanpak. De kleine pakketten, zo'n 40 procent van de totale pakkettenstroom van PostNL, wordt voortaan in Nieuwegein gesorteerd en daarna naar andere centra gestuurd. Pakketbezorgers hoeven voortaan maar één label op de tas te scannen, in plaats van alle pakketjes afzonderlijk.
Ook wil het bedrijf met de ruimte die nu ontstaat door de robotisering extra bezorgroutes creëren. Om hoeveel routes het gaat en wat dit precies betekent voor de bezorgers, is nog onduidelijk.
Het bedrijf heeft minder personeel nodig. Een deel verdwijnt nog met de komst van een robotarm die pakketjes op de band legt.
Het bedrijf heeft minder personeel nodig. Een deel verdwijnt nog met de komst van een robotarm die pakketjes op de band legt. © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.