Instellingen

Ministerie ziet niks in onderzoek alternatieven voor verbreding A27

© RTV Utrecht / Mark van der Wel
UTRECHT/PROVINCIE UTRECHT - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ziet geen heil in een onderzoek naar andere opties voor de verbreding van de A27. In een schriftelijke reactie op Kamervragen van Kiki Hagen (D66) laat het ministerie weten dat een nieuw alternatievenonderzoek "niet aan de orde is" omdat alternatieven al eerder zijn onderzocht, er nog een beroepsprocedure loopt bij de Raad van State en het huidige kabinet demissionair is.
Vorige maand drongen provincie en gemeente Utrecht aan alternatieven te zoeken voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Zij vinden dat er betere en minder risicovolle alternatieven zijn en riepen op tot een onafhankelijk onderzoek. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 80 kilometer per uur zou een optie zijn en ook een verbreding binnen de huidige snelwegbak ligt wat de provincie en gemeente betreft op tafel.
"Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen", zei de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk toen. "Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben."
Demissionair minister Barbara Visser schrijft: "Ik ben me ervan bewust dat er niet alleen voorstanders zijn van de verbreding, zoals dat eigenlijk onmogelijk is in een dergelijk omvangrijk en complex project als de Ring Utrecht." Volgens Visser wordt de natuur in de huidige plannen gecompenseerd en komt er meer bos en natuur terug dan er weggaat. Ook moet een overkapping van de A27 zorgen voor een betere verbinding tussen stad en landgoed en wordt de geluidsoverlast minder door stiller asfalt en nieuwe geluidschermen.
Gemeente en provincie vinden ook dat de toename van het thuiswerken door corona reden is om de noodzaak van de verbreding te onderzoek. Dat gaat er bij het ministerie niet in. Visser stelt dat de gevolgen van corona op bijvoorbeeld thuiswerken en de drukte op de weg nog te onvoorspelbaar zijn. En ook al neemt het thuiswerken toe, dan betekent dat volgens het ministerie niet dat investeringen in infrastructuur onnodig zijn.
In november 2020 ondertekende het ministerie een nieuw plan over de verbreding nadat de Raad van State een streep had gezet door de verbreding in verband met het stikstofbesluit. Tegen dat nieuwe plan lopen bezwaarprocedures bij de hoogste bestuursrechter in Nederland, onder andere van de Vrienden van Amelisweerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.