Gemeente Veenendaal gaat 'gevaarlijke straat' de Weverij veiliger maken

Op de Weverij wordt vaak te hard gereden en dat is niet zonder risico
Op de Weverij wordt vaak te hard gereden en dat is niet zonder risico © RTV Utrecht / Eva Hageraats
Veenendaal - Aanrijdingen en auto’s die uit de bocht vliegen, zijn niet bijzonder voor de Weverij in Veenendaal. “De oversteekbaarheid van die weg is gewoon beroerd”, zegt wethouder Engbert Strooboscher. Daarom gaat de gemeente versneld aan de slag met een plan om de weg veiliger te maken.
In de oorspronkelijke planning van de gemeente stond dat de weg in 2025 aangepakt zou worden. Het voorstel van Strooboscher is om die werkzaamheden naar voren te halen. Hij koppelt vóór 1 juni 2022 aan de raad terug wat het gaat kosten om deze plannen naar voren te halen.
In het oorspronkelijke plan wordt er in de straat gelijk een hemelwaterriool aangelegd, zodat regenwater niet in het afvalwater terechtkomt. Hierdoor verwacht de gemeente op zijn vroegst eind 2023 te beginnen met de werkzaamheden aan de Weverij.

Mogelijke oplossingen

Om de weg veiliger te maken zullen er hoogstwaarschijnlijk middengeleiders komen, zodat voetgangers in fases de weg over kunnen steken, komen er mogelijk vrij liggende fietspaden en stuurt wethouder Strooboscher aan op het versmallen van de weg, waardoor er zachter gereden zal worden.
Ook ziet Strooboscher het wel zitten om drempels in het wegdek aan te brengen als de weg vernieuwd wordt, maar omdat het gaat om een doorgaande weg moet de weg nog steeds een 50 kilometerweg blijven voor hulpdiensten. De drempels worden dan zo'n hoogte dat het nog steeds mogelijk is om zo hard te rijden.
Zebrapaden en stoplichten geven volgens de wethouder juist schijnveiligheid. "Voetgangers gaan er dan vanuit dat ze over kunnen steken, en automobilisten zien de voetgangers over het hoofd of rijden toch door rood. Dan kan je beter goed opletten en oogcontact maken met de bestuurder", legt Strooboscher uit.

Maximaal haalbare

“Dit is het maximale wat we eruit konden halen”, zegt Said El Hassnaoui die een voorstel indiende bij de gemeenteraad om deze weg veiliger te maken. “Het is fijn dat we de plannen met twee jaar naar voren hebben kunnen halen.”
Dat het nog twee jaar duurt begrijpt El Hassnaoui. “Er moet plannen worden gemaakt om de weg open te breken, dus dat ze in 2023 kunnen beginnen is heel wat”, zegt hij.

Korte termijn

Om de veiligheid ook voor die tijd te verbeteren gaat de gemeente weer werken met snelheidsborden met smileys. “Dit zijn de borden waarbij u beloond wordt met een smiley als u niet te hard rijdt en een ander teken als u dat wel doet,” legt Strooboscher uit. Daarnaast wil de gemeente gaan werken met laserguns die de snelheid van auto’s meet.
Vóór 1 juni 2022 zal het college meer duidelijkheid geven over deze plannen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XON.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.