Instellingen

Nieuwegeinse robots helpen PostNL tijdens drukke feestdagen

Het moderne postsorteercentrum in Nieuwegein
Het moderne postsorteercentrum in Nieuwegein © RTV Utrecht / Michiel van Ooijen
NIEUWEGEIN - PostNL denkt de drukte rond de feestdagen goed aan te kunnen. Het bedrijf verwacht de komende tijd dagelijks het dubbele van het normale aantal pakketten te zullen bezorgen. Daarom zijn er meer mensen aan het werk gezet en zal er extra en langer worden doorgewerkt. Ook is de capaciteit flink uitgebreid, onder meer dankzij het onlangs geopende gerobotiseerd sorteercentrum in Nieuwegein.
Het pand in Nieuwegein is speciaal ingericht voor het sorteren en distribueren van kleine pakketten. Door deze pakketten die niet groter zijn dan een schoenendoos apart te houden van de rest, kunnen de al bestaande sorteercentra meer werk aan.

Twee miljoen pakketten

PostNL verwacht twee miljoen in plaats van een miljoen pakjes te kunnen bezorgen. Het bedrijf verwacht piekdrukte op vrijdag 26 en maandag 29 november. 26 november is het Black Friday een koopjesfestijn dat uit de Verenigde Staten is overgewaaid. Winkeliers bieden de dag na Thanksgiving, als veel Amerikanen vrij zijn, traditiegetrouw grote kortingen aan. Op 29 november is het Cyber Monday, waarop Black Friday online nog eens dunnetjes over wordt gedaan.
PostNL zal vanwege de verwachte drukte ook pakketbezorgers in het weekend na Black Friday op pad sturen, dus ook op zondag. Door de drukte en de wereldwijde logistieke problemen zullen lang niet alle pakketten op tijd worden bezorgd.

Leveringsproblemen

PostNL is zich daar ook van bewust en drukt webshops op het hart consumenten eerlijk te informeren. "Het grootste deel van de pakketten zal geen leveringsproblemen hebben", verwacht PostNL-topvrouw Herna Verhagen. "Maar het zal voorkomen."
Pakketbezorgers krijgen bij PostNL overigens altijd al een training waarin ze leren omgaan met klanten die niet tevreden zijn. Het postbedrijf zal daarnaast een aantal webshops aanschrijven die mogelijk met leveringsproblemen te maken krijgen. "De meeste webshops weten wel of ze spullen hebben die daar gevoelig voor zijn", aldus Verhagen.
Ook fysieke winkels verwachten drukte rondom Black Friday. Om in Utrecht de bezoekers te spreiden lieten winkeliers RTV Utrecht weten het jaarlijkse koopjesfestijn dit jaar op meerdere dagen te vieren. "We zetten in op spreiding en we gaan collectief sowieso niks doen", aldus centrummanager Jeroen Roose-van Leijden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.