Instellingen

Torenhoge rekening voor Anja na faillissement Welkom Energie: 'Honderden euro's meer kwijt'

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - Het wordt weer kouder buiten, maar dat betekent niet dat iedereen thuis de kachel hoger zet. Sommige mensen moeten dan de hoofdprijs betalen omdat ze bij Welkom Energie zaten. Dat bedrijf ging onlangs failliet, waarna 90.000 klanten werden overgenomen door Eneco. De ex-klanten van Welkom Energie krijgen bij Eneco een nieuw contract op basis van de huidige en dus hogere energieprijzen. Sommige energierekeningen worden drie keer zo hoog.
Anja Huizer uit Veenendaal, die jaarlijks kijkt wat het voordeligst is om over te stappen, kan erover meepraten. "Het is een hele gekke wereld die er dan ontstaat. Je wordt eerst geïnformeerd via de media en dan pas via je oude leverancier. Vervolgens zie je ineens je contract met een gastarief dat 120 procent hoger ligt dan wat je had." Tot haar schrik ging Anja bij Eneco veel meer betalen. "Mijn tarief lag ineens euro 175 hoger. Ik dacht: dit moet ik goed in de gaten houden en ben op onderzoek uitgegaan.'
Interview met Anja Huizer over de hoge energietarieven

Overgestapt naar Vattenfall

Op 31 oktober wist ze toch nog klant te worden bij Vattenfall tegen een lager tarief en met een variabel contract met twee prijsaanpassingen per jaar. "Die contracten zijn nu zo'n beetje op en de tarieven zijn daar ook weer hoger. Ik heb daarna ook nog een hele discussie gehad met Eneco of ik een boete kreeg."
Anja zit nu tot 17 november bij Eneco vast voor de hoofdprijs. "Ik ben veel geld kwijt. Ik probeer er maar niet te veel aan te denken, maar het gaat misschien wel om 600 tot 800 euro aan welkomstbonus plus alles wat je te veel hebt betaald. Ik zet altijd liever wat hoger zodat je geld terugkrijgt."
In de afhandeling zijn klanten aan de goden overgeleverd, ziet de Veenendaalse. "Ik was er op tijd bij. Maar die duizenden anderen niet. Je hoort dat sommigen de verwarming niet meer aandoen. Dat is van de zotte in Nederland. Een maandbedrag van 600 euro slaat nergens meer op."

Reactie Eeneco

Eneco zegt niks te kunnen veranderen aan de hoge energierekeningen. "Ik kan er niks aan doen dat die prijzen in de markt zo hoog zijn", sprak bestuursvoorzitter As Tempelman in Nieuwsuur. "Alle klanten die een nieuw contract afsluiten, hebben te maken met marktprijzen die vijf keer hoger liggen dan vorig jaar."
Gisteren werd bekend dat Enstroga na Welkom Energie het tweede energiebedrijf is dat omvalt door de torenhoge gasprijzen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) trekt de leveringsvergunning van de Duitse leverancier in. De klanten worden verdeeld over alle andere energiebedrijven.
De Consumentenbond waarschuwde in 2019 al dat klanten beter beschermd moesten worden tegen faillissementen van energieleveranciers. Bij dertien bedrijven bleek toen sprake van hoge schulden. "De energiemarkt is een vechtmarkt, waarbij bedrijven elkaar hevig op prijs concurreren. Op zich is dat goed voor consumenten, maar het kan ook verkeerd gaan", zei directeur Sandra Molenaar.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.