41.000 corona-uitkeringen verstrekt aan zelfstandig ondernemers in provincie Utrecht

December 2020, lockdown in de Utrechtse binnenstad.
December 2020, lockdown in de Utrechtse binnenstad. © ANP
PROVINCIE UTRECHT - Gemeenten hebben in 2020 aan ruim een half miljoen mensen een Tozo-uitkering voor levensonderhoud verstrekt als ondersteuning tijdens de coronacrisis. Dat meldt het CBS.
De Tozo-uitkering
Tozo staat voor 'Tijdelijke overbruggeringsregeling zelfstandig ondernemers'. De uitkering werkte als inkomensondersteuning voor zzp'ers tijdens de coronacrisis. De regeling werd kort na het uitbreken van de pandemie van kracht. Een Tozo-uitkering wordt verstrekt aan huishoudens. Dit betekent dat partners in een huishouden worden meegeteld als ontvanger van een Tozo-uitkering.
In de provincie Utrecht zijn 41.000 Tozo-uitkeringen verstrekt. Bijna een kwart van de ontvangers kwam uit de vier grote steden. Amsterdam had de hoogste uitkeringsgraad onder inwoners boven de 18 jaar (7,8 procent). Alleen in de kleine gemeenten Vlieland, Terschelling en Ameland liggen de percentages hoger.
Utrecht en Amersfoort scoren met 4,5 procent boven het landelijk gemiddelde. Kijkend naar onze provincie vallen ook Soest, Baarn en Stichtse Vecht op. Bekijk op deze kaart hoe het in jouw gemeente zit.
"In de zwaar getroffen sector cultuur en recreatie zijn veel Tozo-uitkeringen verstrekt, maar ook veel kappers en schoonmakers hebben van de regeling gebruikgemaakt", zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS. "Het gaat om een paar honderd euro per maand wat deze mensen hebben ontvangen, maar het totaalbedrag moet nog becijferd worden."
Naast uitkeringen voor levensonderhoud, konden zelfstandig ondernemers binnen de regeling aanspraak maken op een lening voor bedrijfskapitaal. Hiervan hebben 42.000 zelfstandigen gebruikgemaakt in 2020, van wie 35.000 ook een Tozo-uitkering voor levensonderhoud kregen.
Interview met hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.