Onvrede na Horeca Kookboek in Utrecht: 'Iedereen vergelijkt het met de mondkapjesdeal van Sywert'

© Horeca Kookboek
Utrecht - Er is onvrede ontstaan bij horecaondernemers die deelnamen aan het horecakookboek 'De Utrechtse Gastronomie thuis'. Het boek had met een beetje geluk ruim 2000 euro op kunnen leveren, maar door hoge kosten en tegenvallende verkoop werd de opbrengst nog geen 170 euro per restaurant. "Wat bij mij schuurt is de boodschap van belangeloosheid. Ondernemerschap is goed, maar niet als je onder het mom van een goed doel je zakken vult."
Onvrede na Horeca Kookboek in Utrecht
Shamida Smulders van Smulders Kookt en restaurant Aphrodite baalt ontzettend van hoe het allemaal gelopen is. "Iédereen die ik spreek trekt direct de vergelijking met de mondkapjesdeal van Sywert van Lienden. We kunnen er nu een welles-nietesdiscussie van maken, maar de suggestie werd gewekt dat dit allemaal belangeloos was. We zijn allemaal ondernemers, dus als ze daar van tevoren transparant over waren geweest hadden we dat allemaal gerespecteerd."
In maart van dit jaar kwam het nieuws naar buiten dat veertig Utrechtse restaurants hun lievelingsrecepten zouden bundelen in een kookboek. Het initiatief kwam van het bedrijf Horeca Kookboek, dat eerder succes had met dit concept in Haarlem, en naast Utrecht ook nog in Leiden en Den Haag kookboeken volgens hetzelfde principe uitbracht.

Positief geluid

Het Utrechtse marketingbedrijf de Horecaburgemeester, voorheen bekend als Frisse Mosterd, hielp Horeca Kookboek aan Utrechtse ondernemers. "Wij zijn niet ingehuurd", zeggen eigenaren Kiki Mossink en Nadia Khaleghi. "We zijn gevraagd om te helpen de ondernemers te verzamelen. Financieel krijgen wij evenveel als de deelnemende horecazaken."
De twee balen enorm van de ontstane situatie. "Wij gingen er nooit vanuit dat er zulke hoge kosten aan zouden vastzitten. Je moet je voorstellen: die horecaondernemers hadden dit rond die periode keihard nodig. Wij vonden het een positief geluid, en ondanks dat wij het ook zwaar hadden in coronatijd wilden we graag meewerken aan een tof project, zonder daar een euro aan te verdienen. Om ervoor te zorgen dat we de band met horecaondernemers sterk konden houden en samen sterk zouden staan."

Sponsorkosten

Duidelijk is geworden dat het aantal verkochte boeken flink tegenvalt. Van de 6000 boeken zijn er 2570 verkocht, en dat drukt flink op de opbrengsten. Minder verklaarbaar is het waarom de sponsorkosten tegenvallen: in een prognose in mei werd duidelijk dat er 21.250 euro aan sponsorgeld binnen was gehaald, een paar maanden later was daar nog maar 17.000 euro van over.
Ook de kosten zijn met een bedrag van 65.000 euro op zijn zachtst gezegd aan de hoge kant. "Ik heb meerdere keren om een uitleg van die kosten gevraagd", zegt Smulders. "Ze deden daar telkens heel vaag over. En hoe vager zij doen, des te meer ik mij erin vastbijt. De dames van de Horecaburgemeester hadden bijvoorbeeld aangeboden om te helpen met persberichten schrijven en marketing doen voor Utrecht. Dat was niet nodig, en vervolgens voert Horeca Kookboek marketingkosten van 10.000 euro op. Dat klopt toch niet?"
Shamida Smulders
Hoe vager zij doen, des te meer ik mij erin vastbijt

Verkoop viel tegen

Volgens Daniël Feldbrugge, mede-initiatiefnemer van Horeca Kookboek, klopt er niets van de bewering dat er belangeloos gewerkt zou worden. "Wij hebben altijd gecommuniceerd dat we de opbrengsten minus de kosten die we moeten maken zouden uitkeren. Als alle boeken verkocht worden heb je een hele goede omzet, dat is in Haarlem gelukt. In Utrecht viel de boekenverkoop tegen, daar kan ik eerlijk over zijn", zegt hij. "Tegelijkertijd wil ik wel benadrukken dat deelname voor horecazaken kosteloos was, ze hoefden alleen hun recepten aan te leveren en het boek onder de aandacht brengen. Dat is een gezamenlijke inspanning."
Het tegenvallende sponsorbedrag komt door Feldbrugge omdat in de eerste prognose per ongeluk gewerkt is met de bedragen uit Leiden. "Dat is later gecorrigeerd." En de hoge kosten horen volgens Horeca Kookboek nu eenmaal bij het maken van zo'n boek. "Daar zit gewoon heel veel werk in. We werken met QR-codes en een interactieve kaart. Er zitten veel zaken omheen en daarvoor hebben we goede mensen aangetrokken. Dat heeft een prijskaartje."
Over de Horecaburgemeester wil hij niet teveel kwijt. "Ik vind het lastig om daarop te reageren. We hebben wel degelijk afspraken met hen gemaakt. Ik hoop vooral af te sluiten met een positief geluid. Mensen kunnen het boek nog steeds kopen en hun favoriete restaurant steunen. Op die manier kan er alsnog meer geld opgehaald worden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.