Ruim 100 boetes voor snorfietsers sinds invoering nieuwe regels

© RTV Utrecht
UTRECHT - Ruim honderd snorfietsers hebben de afgelopen paar weken een boete gekregen voor het rijden op het fietspad. Sinds eind september zijn snorfietsen op een klein deel van de Utrechtse fietspaden niet meer welkom en moeten ze met de auto's meerijden over de rijbaan.
Met de maatregel wil de gemeente de luchtkwaliteit op het fietspad verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. De regel geldt maar voor een beperkt aantal fietspaden, met name in het centrum van de stad. Ook moeten snorfietsers daar een helm op, dat hoefde daarvoor niet. In de rest van Nederland is de helm voor snorfietsen niet verplicht. En ook op de fietspaden buiten het centrum is er niets veranderd, daar mogen de snorfietsen nog gewoon op het fietspad rijden.
Wethouder Eelco Eerenberg schrijft in een brief aan de gemeenteraad dat de snorfietsers bekend zijn met de nieuwe regels. "We horen terug dat snorfietsers en andere verkeersdeelnemers goed op de hoogte zijn van de maatregel. Veel mensen hebben onze aankondigingen via de social mediacampagne, navigatieapps, in huis-aan-huisbladen en de borden en campagne-uitingen op straat gezien."
Een onderzoeksbureau dat namens hem bij de invoering van de maatregel een schouw heeft uitgevoerd constateert precies het omgekeerde. Bureau Goudappel schrijft: "Het merendeel van de snorfietsen reed nog over de fietspaden en zonder helm."
Buschauffeurs laten via Qbuzz en provincie wel weten regelmatig met hoge snelheid door snorfietsen te worden ingehaald op de 30 km/uur wegen.
Eelco Eerenberg (D66) - wethouder emissieloos vervoer
De maatregel leidt tot kritiek volgens de gemeente, die onder andere via sociale media binnenkomt, schrijft Eerenberg. "Zij vinden het snelheidsverschil tussen snorfietsers en het overige verkeer op de rijbaan te groot. Met name bij de Daalsetunnel voelen ze zich opgejaagd door automobilisten en verkiezen ze nogal eens het fietspad boven de rijbaan."
Goudappel constateert in haar rapport hetzelfde over de Daalsetunnel, niet alleen snorfietsers kiezen daar het fietspad, dat geldt ook voor bromfietsen. Bromfietsen mogen al langer niet op het fietspad rijden.

Overdaad aan borden

De gemeente heeft coaches ingezet om snorfietsen te laten wennen aan het rijden op de rijbaan. Daaraan hebben twintig Utrechters deelgenomen. Opvallend is dat een groot aantal snorfietsers hun voertuig heeft weggedaan, een deel lijkt te zijn overgestapt op de snellere en dus minder schone bromfiets. In de brief van de gemeente staat: "Uit cijfers van het RDW blijkt dat het aantal snorfietsen in Utrecht is afgenomen. Ten opzichte van begin juli zijn er begin november zo'n 530 minder geregistreerde snorfietsen in Utrecht terwijl er zo'n 130 meer geregistreerde bromfietsen zijn."
Goudappel waarschuwt in het rapport verder voor een bordenchaos. De onderzoekers schrijven: "Oppassen met een overdaad aan (onduidelijke) bebording en informatie op straat. De blauwe pijlmarkering valt bij weinig lichtval niet goed op. De tijdelijke gele/oranje borden vallen beter op dan de witte onderborden." Eerder al bleek dat het er niet duidelijker op geworden is met de borden in de stad, wat een snorfietser nu wel en niet mag.

Inhaalactie

Eerenberg heeft zijn oor ook te luisteren gelegd bij politie, brandweer, provincie, Qbuzz en taxichauffeurs. Volgens de wethouder zijn er geen meldingen binnengekomen over verkeersonveilige situaties, ongevallen of een verminderde doorstroming van het verkeer als gevolg van de maatregel. De wethouder: "Buschauffeurs laten via Qbuzz en provincie wel weten regelmatig met hoge snelheid door snorfietsen te worden ingehaald op de 30 km/uur wegen."
Amsterdam kent al langer een verbod voor snorfietsen op een aantal fietspaden. Volgens de Utrechtse wethouder is de naleving van de maatregel in de hoofdstad de laatste tijd minder geworden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.