Zien we de Lekbrug terug als lepel of verkeersbord? 'Wie weet, we gaan 'm bijna helemaal recyclen'

VIANEN - Was die Lekbrug niet nét weggehaald? Jazeker, maar nog even naar de 'IJzeren Dame' kijken kan nog. De komende twee weken ligt de welbekende boog in de voorhaven van de Nieuwegeinse Beatrixsluis. Daar wordt 24/7 gewerkt om 'm in kleinere stukken te zagen. Maar wat er daarna mee gebeurt? Daar hebben inwoners (en Rijkswaterstaat) al hun ideeën over. "Ik wil wel een stukje op m'n nachtkastje hebben staan, hoor."
Wat een bakbeest, hoor je twee mannen tegen elkaar zeggen in de voorhaven in Nieuwegein. Ze hebben het over de Lekbrug die daar nu ligt. En inderdaad, van zo dichtbij voel je ineens weer hoe groot die brug eigenlijk is. Hoewel de brug zondag officieel werd weggehaald, stellen 'fans' het afscheid nog een poosje uit. En dat is te zien: ze staan in een lange rij naar de brug te staren.
Nog éven kijken bij de Lekbrug: het kan nog in de voorhaven van de Nieuwegeinse Beatrixsluis.
Nog éven kijken bij de Lekbrug: het kan nog in de voorhaven van de Nieuwegeinse Beatrixsluis. © RTV Utrecht / Michael van Houwelingen
"Ha, nu het nog kan, ga ik gewoon iedere dag even een kijkje nemen", lacht een Vianees. "Ik weet dat het ding op een gegeven moment niet meer op die iconische brug zal lijken, maar dan heb ik het toch maar mooi meegemaakt."

Slopen

24/7 zijn mensen aan het werk om de brug te 'slopen'.
24/7 zijn mensen aan het werk om de brug te 'slopen'. © RTV Utrecht / Roos van Bijnen
Hij heeft gelijk, weet Sascha Oskam van Rijkswaterstaat. Ieder uur zie je weer een klein stukje van de Lekbrug 'verdwijnen'. De komende zestien dagen wordt hij kleiner gemaakt. De groene strepen waar er gesneden moet worden staan er zelfs al op. "Hij moet op deze plek worden versneden om naar een slooplocatie in Schiedam vervoerd te kunnen worden", legt ze uit. "In z'n geheel kan die grote boog namelijk niet onder ándere bruggen door."
Die brug is zo groot - er kan een stuk worden gebruikt om weer een nieuwe brug van te maken
Johan de Boer, Rijkswaterstaat
Waarom er nu mensen het klokje rond aan het werk zijn? De machines waarmee wordt gewerkt kosten veel geld. Als de arbeid in de voorhaven erop zit, wordt de brug in Schiedam tot grondstoffen verwerkt. Van het ijzer en asfalt tot de kabels, leidingen en verf: 99 procent van het gevaarte kan echt gerecycled worden.
Oskam moet lachen als haar wordt gevraagd of we er theelepels van zien terugkomen. "Wie weet, er kan van alles mee gebeuren. Van het afgeschraapte asfalt kan er bijvoorbeeld weer nieuw asfalt worden gemaakt." Haar collega Johan de Boer voegt toe: "En ken je die P-borden, om aan te geven dat je ergens mag parkeren? Veel palen van de brug zijn uitstekend geschikt om daarvoor gebruikt te worden. Maar we verwachten eigenlijk - dat ding is zo groot - dat een gedeelte ook nog herbruikt kan worden in de vorm van een nieuwe brug elders."
Zo ging de laatste vaart van de Lekbrug eraan toe
Inwoners uit de regio nemen ondertussen nog maar weer wat foto's. Het ontstane gat tussen Vianen en Nieuwegein - op de plek waar eerst die boog stond - daar moeten ze nog wel aan wennen. "Nou, ik dacht eigenlijk dat ik niks met dat oude ding had", geeft een Nieuwegeinse toe. "Maar nu is de Dame weg, en ineens mis ik haar."

Mini-Lekbrugjes

Ideeën over wat er in hún ogen met de brug had of zou moeten gebeuren, zijn er genoeg. Zet 'm langs de Lek neer en bouw er appartementen in, zegt de een. Of een ander geluid: vorm het ijzer om in mini-Lekbrugjes, als collector's item. "Of: zet 'm weer terug op z'n oude plek. Daar stond-ie niet verkeerd, toch?", lacht iemand.
Rijkswaterstaat weet over een tijdje met meer zekerheid te vertellen waar de Lekbrug allemaal terecht gaat komen. Voor nu liggen nog veel opties open. En: je kunt de brug dus nog een tijdje 'bezoeken'.
En ineens is de brug er niet meer, een 'gat' blijft over.
En ineens is de brug er niet meer, een 'gat' blijft over. © Ton van Es / De Vliegende Filmer
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SRC.