Instellingen

Huizen in Veenendaal worden in de toekomst mogelijk verwarmd dankzij futuristisch asfalt

© Pixabay
VEENENDAAL - Veenendaal hoopt over enkele jaren een deel van de woningen in de gemeente te kunnen verwarmen met warmte die wordt opgewekt uit het asfalt van de N233. Na eerste onderzoeken lijkt het erop dat dit plan "technisch en financieel haalbaar" is.
"Het is te vergelijken met vloerverwarming. Maar in plaats van dat je buizen onder een vloer legt, kun je ze ook in het asfalt leggen", legt Peter Andersson uit. Hij is als projectmanager Mobiliteit van de provincie Utrecht verantwoordelijk voor de verbreding van de Rondweg-Oost.
"In de zomer stuur je koele vloeistof door de buizen, die dan door de zon wordt opgewarmd. Die warmte sla je vervolgens op in de grond. In de winter kun je die warmte dan oppompen om in huizen of gebouwen te gebruiken."

Kleine schaal

Op zo'n manier warmte realiseren is niet uniek, zegt Andersson. "De techniek komt al twintig jaar in Nederland voor, maar niet wijdverbreid. Tot nu toe is het beperkt toegepast en alleen op kleine schaal. Bijvoorbeeld bij vliegvelden, om de landingsbaan in de winter op te kunnen warmen als er sneeuw op ligt. In dit geval - als het doorgaat - wordt het op grote schaal toegepast: een grote lengte van de weg en voor een groot aantal woningen."
De reden dat de provincie voor deze Rondweg-Oost in Veenendaal kiest, is omdat deze weg toch al op de schop ging. "Als we toch het asfalt opengooien, willen we gelijk alle kansen benutten. Het voordeel hiervan is dat je een vorm van energieopwekking hebt die heel weinig impact op de omgeving heeft. Je gebruikt bestaande ruimte, die toch al werd ingenomen door de weg zelf."

Zonnepanelen

Naast het duurzame asfalt, kijkt de provincie ook naar mogelijkheden van elektriciteitsopwekking door zonnepanelen te plaatsen in geluidschermen en -wallen langs diezelfde weg.
Voordat het zover is, moet er nog verder onderzoek plaatsvinden dat uit moet wijzen of het project rendabel is. "De gedachte is dat wij hier als provincie in investeren en het dan terugverdienen. We hopen ook opbrengst te halen uit het feit dat het onderhoud van de weg wat afneemt, doordat je minder temperatuurschommelingen aan de weg hebt en daarmee slijtage aan de weg vermindert. Dat is een positief bijeffect van dit systeem."
Als alle seinen op groen komen te staan, begint de aanleg van het warmte-asfalt ergens tussen 2024 en 2027. "Uiterlijk over anderhalf jaar hebben we hier meer duidelijkheid over."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.