Instellingen

Geen Black Friday, maar een groene: 'Voor elke verkoop planten we een boom'

PROVINCIE UTRECHT - Lange rijen, tassen vol spullen en korting op korting: Black Friday, het overgewaaide koopjesfeest uit Amerika, wordt dit jaar opnieuw gevierd in de regio. Maar niet alle ondernemers zitten te wachten op het stunten met prijzen. Twee Utrechtse ondernemers doen er daarom niet aan mee en gaan voor een groen alternatief.
Geen Black Friday, maar een groene: 'Voor elke verkoop planten we een boom'
50 procent korting, 2 halen 1 betalen of op = op? Dit soort aanbiedingen vind je deze week niet bij kledingwinkel Blackfish aan de Voorstraat in Utrecht. Een bewuste keuze, vertellen eigenaren Timo Cox en Ella Buziau. "Het hele concept van Black Friday vinden we een beetje gek. Het is een koopjesfeest op de dag na Thanksgiving. Dat vieren we hier niet, dus waarom zouden we dan wel aan Black Friday doen?", zegt Timo.
"Vroeger was de uitverkoop iets dat je aan het einde van het seizoen deed, om spullen die er nog lagen toch over de toonbank te krijgen. Het is nu bijna een norm geworden om het hele jaar door met prijzen te stunten", vervolgt hij. En daar voelt de ondernemer weinig voor. In plaats van korting, bieden zij daarom klanten aan een boom te planten als ze wat kopen in de winkel.
In de strijd tegen overconsumptie, komt steeds vaker de term 'Green Friday' tevoorschijn. Het is een initiatief van Stichting Trees For All. Deelnemende winkels boycotten Black Friday en in plaats daarvan houden ze een 'groene' actie, bijvoorbeeld door bomen te planten. In Utrecht doen naast BlackFish ook Dille&Kamille, Decathlon en Intratuin mee.

Kleine speler

In een rijksmonument aan de Voorstraat, de voormalige apotheek De Liefde, bevindt de kledingwinkel zich op een toplocatie. Maar dat is niet goedkoop. "We zijn wat dat betreft een kleine speler in de markt. We kunnen ons enorme kortingen geven ook niet veroorloven. We hebben de huur van een duur pand en personeel om te betalen. Supersales werken misschien voor grote bedrijven, maar voor ons is het bijna niet te doen."
Eigenaren Ella en Timo zien niets in de stuntprijzen.
Eigenaren Ella en Timo zien niets in de stuntprijzen. © RTV Utrecht

Klanten verliezen

Je kunt je afvragen of deze 'groene' editie van Black Friday niet net zo commercieel is. Ella vindt van niet. "Wij dragen hiermee geen boodschap uit aan mensen om maar zo veel mogelijk te kopen. Juist: het is leuk als je er bent en als je dat wat wilt kopen, planten wij een boom."
Bang om klanten te verliezen aan de koopjesgekte in de stad, zijn de ondernemers niet. "Onze klanten zijn milieubewust, bezig met duurzaam kopen. Zo'n boodschap past juist goed bij wat wij willen uitstralen als winkel."

Kleine portemonnee

Ella en Timo krijgen voornamelijk positieve reacties op hun actie, maar ook af en toe kritiek. Black Friday zou namelijk juist een kans zijn voor mensen met een kleine portemonnee om dingen aan te schaffen die ze anders niet zo snel kunnen kopen.
"Die klanten kunnen wat ons betreft in de sale terecht aan het einde van het jaar." Timo wijst naar de kelderverdieping, waar rekken met vintage kleren staan. "Of vintage is een goed alternatief. Een normale mannentrui kost bij ons 50 euro. Tweedehands betaal je 20 euro."
De grote steden, waaronder Utrecht, treffen maatregelen om de verwachte drukte rond Black Friday in goede banen te leiden. Zo komen er zogenoemde publieksbegeleiders op drukke plekken. Zij moeten er ook op toezien dat de anderhalvemetermaatregel wordt nageleefd.

Verder wordt in de stad een buitenreclamecampagne geactualiseerd op basis van de meest recente maatregelen. Ook wordt niet uitgesloten dat in de binnenstad het eenrichtingsverkeer aan weerszijden van de Oudegracht wordt heringevoerd.

In winkelcentrum Hoog Catharijne verwachten ze dat de winkeldrukte mee zal vallen. "Veel winkels hebben de hele week al acties: ook pre-Black Friday sales, online acties of ze doen juist niet mee aan Black Friday", zegt woordvoerder Tessa van Beekhuizen. "We nemen wel extra maatregelen zodat winkelend publiek afstand kan bewaren." Zo zijn er overal anderhalve-meter-stickers op de vloer en de roltrappen geplakt en staan er digitale schermen in het winkelcentrum waarop bezoekers wordt gevraagd om afstand te houden. "Ook beveiligers zullen hier extra op letten en bezoekers eventueel vriendelijk aanspreken om de afstand te bewaren."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.